Les Tres Gràcies; Pedro Pablo Rubens

Arte barroco del siglo XVII. Pintura barroca flamenca # Composició. Contingut. Significació

  • Enviado por: Damaris López
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 2 páginas
publicidad
publicidad

LES TRES GRÀCIES

Aquesta obra és de Rubens (1577-1640) pertanyent a l'escola flamenca del Barroc. Segle XVII.

Anàlisi del contingut

Aquesta obra es compon, bàsicament, pel retrat de tres dones nues un pèl obeses, les quals se'ls atribueix el nom de “Les tres gràcies”. Una d'elles dóna l'esquena, mentre que les altres dues són al costat seu (respectivament), una al davant de l'altre. La que dóna l'esquena té el braç dret sobre l'ombro de la “gràcia”de la dreta i té el braç esquerre posat en el braç dret de la “gràcia” de l'esquerra, a l'alçada de la cintura.

La “gràcia” del centre porta un mocador tot hi que no li cobreix cap part del cos, aquesta mira als ulls a la de la seva esquerra i la “gràcia” de la dreta observa a les seves companyes. Totes tres són presentades molt altes en comparació amb el fons i amb el cabell llarg i bru, excepte la de la dreta que el té ros.

Pel que fa al fons de la pintura, apareixen dos arbres retorçats força grans i un paisatge una mica llunyà. L'arbre de l'esquerre conté un mocador i l'altre arbre conté un àngel. En la part central i superior hi apareixen unes flors.

La composició d'aquesta obra és quadrada (o rectangular) formada per les tres “gràcies”ja que d'aquesta manera sel's hi dóna més protagonisme en la pintura.

Anàlisi formal

Aquesta obra presenta una pintura figurativa ja que reprodueix imatges des d'una sola posició o punt de vista. La tècnica emprada és l'oli i la línia és inexistent, és a dir, contrastada per la contraposició de colors. Apareix molta varietat de colors i tonalitats amb un mateix domini pel que fa a càlids i freds. La llum és representada com a irreal amb un focus directe a les “tres gràcies” i el ritme té un cert moviment per la posició de cada “gràcia”.

Context històric

Aquesta obra correspon al període del Barroc i per tant al segle XVII.

El client de les obres d'aquest període eren els burgesos i comerciants, o bé, els monarques absoluts i el Papa. L'artista treballava al servei del poder, per contractes o per la fixació de cànons i normes per part del poder absolut. Les obres del barroc solien contenir sentiments, dinamisme, sensualitat, passió, dramatisme, desordre, creativitat, religiositat,...

Pel que fa a la societat de l'època hi havia una crisi econòmica causada per la guerra dels trenta anys, per l'aparició d'epidèmies, disminució de metalls,...La demografia també estigué afectada per aquestes epidèmies i per aquest motiu hi hagué una gran emigració cap a colònies. Aparegueren capitals com: Roma, París, Viena, Londres,...

L'estructura socia estava formada per l'alta burgesia(grans comerciants) i baixa burgesia( artesans,...).

La política estava estructurada amb una monarquia absoluta. Alhora hi hagué un enfrontament entre catòlics i protestants.

Finalment, la cultura estigué impregnada per la religiositat que tornà a dominar ideològicament la societat. L'ideal era la veritat divina. L'art protestant era més quotidià i el catòlic més místic.

Les Tres Gràcies; Pedro Pablo Rubens

“Les tres gràcies”

Vídeos relacionados