Imagen, Audiovisuales y espectáculos
West Side Story; Robert Wise
Introducció
West Side Story és una pel·lícula de l'any 1961 rodada a Nova York, dirigida per Robert Wise i pel coreògraf Jerome Robbins que va guanyar 10 premis Oscar a l'any 1961, inclòs el de millor pel·lícula. És un gran mite entre els musicals i ha servit d'inspiració per a crear-ne de nous.
-
Robert Wise, d'Estats Units, va nàixer a l'any 1914 i va morir al 2005. Durant la seva vida, va ajudar a montar la pel·lícula “Ciutadà Kane” i va dirigir moltes pel·lícules important en la història del cine, entre elles: “WEST SIDE STORY”, “Sonrisas y lágrimas” i “Star Trek”.
-
Jerome Robbins, també americà (de Nova York), va nàixer a l'any 1918 i va morir al 1998. En West Side Story, va ser el coreògraf, guionista i co-director. Els demés treballs han sigut com a coreògraf únicament, i ha produït musicals per a Broadway: “El rey y yo” i “Peter Pan.
El repartiment de West Side Story és excel·lent. Els actors i les actrius protagonistes són:
-Natalie Wood, que actua com a Maria, va nàixer a l'any 1938 i va morir al 1981. Ha sigut una gran actriu i ha participat en unes 54 pel·lícules. Algunes de les millors van ser: “De aquí a la eternidad”, “De ilusión también se vive”, “¡Qué vida es ésta”!, “Rebelde sin causa”, “Esplendor en la hierba”, “WEST SIDE STORY” i “La rebelde”.
-Richard Beymer, com a Tony, va nàixer a l'any 1938 i les pel·lícules més importants en les que ha actuat són: “Diario de Ana Frank”, “WEST SIDE STORY”, “Mi chica 2” i “Jóvenes incomprendidas”.
-Rita Moreno feia d'Anita en West Side Story. Va nàixer a l'any 1932 i, a part del gran musical (va guanyar un Oscar com a millor actriu secundària), ha actuat en més pel·lícules, com: “Sesame Street” i “The Rockford files”.
George Chakiris, Bernardo en West Side Story, va nàixer al 1934 i ha actuat en pel·lícules com: “Escuadrón 633”, “WEST SIDE STORY” i “Los caballeros las prefieren rubias”.
Argument
West Side Story és un musical que mostra Nova York als anys 60... específicament a un barri marginal i molt conflictiu, el West Side. A aquest barri, hi havia dues bandes de joves rivals, perquè ambdós volien ser els amos del carrer: els Jets (americans) i els Taurons (porto-riquenys).
Hi ha un ball al Gimnàs on, després de la festa, han quedat les bandes per a barallar-se. Rick, el líder dels Jets, va convèncer a Tony, un jet, per a què vaja al ball, sense ganes. Mentre ballen, Tony i Maria es veuen, s'enamoren i es besen. Bernardo, el germà de Maria, no està conforme en la relació, ja que és un jet, però Anita, la núvia de Bernardo, està a favor de Maria. I canten una cançó en què els xics diuen que estaven millor a Puerto-Rico, i les xiques diuen que els agrada viure a Amèrica.
Maria i Tony comencen la seva història d'amor.
Els jets armen escàndol al carrer i acudeix la policia. Els jets la provoquen.
Després van al bar de Docke, on queden per a barallar-se. També apareix l'agent de policia i recolza als jets (en el fons, tampoc li agrada que hi haja latino- americans al barri).
Maria treballa de cosidora al taller de Madamme Blusia i conta a les companyes l'aventura que té amb Tony. Després, Anita li conta a Maria lo de la baralla, i Maria es preocupa i li diu a Tony que no vaja, però ha d'anar.
A la lluita, sota l'autopista, va haver un accident: Bernardo li va clavar la navalla a Rick, i mor. De la ràbia, Tony li la clava a Bernardo, i també mor.
Xino, un tauró que devia de ser el nuvi de Maria, li va contar lo de l'assassinat del germà. Quan va veure a Tony, li va cridar assassí i més, però no podia remeiar l'amor que sentia per ell.
Tots busquen en Tony, i Anita el descobreix a casa amb Maria. Intenta dir-li a Maria que està mal voler a algú que ha matat al seu germà, però no aconsegueix res. Tony se'n va i apareix la policia. Anita, per a buscar-lo, va al bar de Docke i tots els jets es burlen d'ella. Els menteix anunciant la mort de Maria.
Quan Tony s'entera, va buscant a Xino per a que el mate també; però veu a Maria i s'alegren. A les hores, Xino apareix i dispara a Tony, acabant així amb la seva vida.
Maria plora pels morts i s'emporten el cos de Tony.
Temes
Els temes de que tracta la pel·lícula West Side Story es poden classificar en:
3.1. Principals:
3.1.1- AMOR
. És un amor entre Maria i Tony a primera vista, ja que només es veuen s'enamoren, sense saber res l'un de l'altre.
. És un amor idealista, perquè és massa perfecte, s'imaginen la seva boda ideal, els dos estan molt enamorats...
. Intens i obsessiu... perquè només es coneixen es volen moltíssim i tenen ganes de passar la resta dels seus dies junts.
. Conflictiu perquè no “deuen” d'enamorar-se dos membres de bandes diferents. Els membres de les quals, no accepten la relació en cap moment. A més a més, Maria segueix enamorada de Tony, encara que haja matat al seu germà!!!
3.1.2. AMBICIÓ DE PODER
. Les dues bandes volen ser les ames del carrer, per als seus membres, el carrer és el seu món, la seva casa, ja que a les seves llars no hi ha bon ambient (possiblement, hi haja drogues, insults, sexe i alcohol en descontrol) i van al carrer i s'ajunten en altres que estan en la mateixa situació.
Com no tenen un altra cosa millor que fer, necessiten controlar el seu barri.
3.2. Secundaris:
3.2.1. VIOLÈNCIA
. l'ambició de poder entre les dues bandes, fa que tinguen una actuació violenta en els enfrontaments. No saben fer un altra cosa que lluitar.
3.2.2. VENJANÇA
. Quan Tony mata a Bernardo, és perquè aquest havia matat a Rick, el seu millor amic, i de la ràbia que tenia, volia venjar-se d'alguna manera, i va decidir tornar-li la jugada amb la mateixa moneda.
3.2.3. RACISME
. El comportament que tenen els jets amb els taurons i viceversa... els jets estan en contra dels taurons, sobretot, perquè són forasters i creuen que no tenen tant dret com ells a viure a la seva ciutat. I els taurons, també tenen molta ràbia als jets perquè diuen que els agrada molt més Porto-Rico...que han tingut que emigrar perquè al seu país no hi podien viure tan bé...
3.2.4. MASCLISME
. Tots els homes (i les dones) de les bandes han rebut una educació masclista, i la seva forma de pensar és que els homes són els que tenen que lluitar, els agressius. En canvi, les dones són les que es tenen que quedar a casa a treballar (cuinar i netejar).
4- Personatges
4.1. Principals
-Maria: és una xica jove, atractiva, bruna i clàssica en la vestimenta.
És depenent, enamoradissa, innocent i té poca experiència; és vulnerable. És molt alegre i a Amèrica vol trobar una manera diferent de viure i així tindre un altra concepció positiva del món.
-Tony: és un xic jove, atractiu, castany.
Encara que siga d'una banda, és l'únic que s'ha integrat al sistema: ha començat a treballar, i pensa d'un altra manera. És autònom, enamoradís, té una idea molt idealista de l'amor, és venjatiu, molt amic dels seus amics. També és pacific, no li agrada la violència.
4.2. Secundaris
-Dock: és, lògicament, l'amo de “El bar de Dock”. És un home major, bona gent i humanitari, perquè deixa diners si ho necessiten. No li agrada la violència i menys al seu bar.
4.3. Col·lectius
- Bandes: els membres de les dues bandes, tant els Jets com els Taurons, menys el lloc de procedència, tot ho tenen en comú (els Jets són americans nadius i els Taurons són emigrants a Amèrica, porto-riquenys).
Volen ser els amos del territori, estan marginats de la societat i només els importa la banda, viuen per ella. Són molt violents, la violència és l'única forma que tenen de expressar el que senten i obedixen al líder de la banda.
Si tenen una núvia, té que ser de la seva pròpia banda, i no d'un altra.
Sempre es burlen i fugen de la policia.
- Policia: la policia apareix durant tota la pel·lícula quan hi ha baralles o quan hi ha escàndol al carrer. Són parcials, ja que tenen preferència als Jets per ser del mateix lloc; la policia té que fer el seu treball i tractar a tots igual, però a l'hora de la veritat, també són racistes.
Vigilen y reprimeixen a les bandes, i són egoistes i interessats.
Espai i Temps
La pel·lícula va ser rodada a l'any 1960 aproximadament al barri “Brooklyn”, un barri negre, marginal i molt conflictiu de Nova York, que representa el West Side (el costat oest de la ciutat).
Són espais oberts i tancats, tots urbans i influeix molt en els personatges, ja que, per exemple, al camp no existeixen aquestos conflictes.
On transcorre l'acció és, majoritàriament, als carrers del West Side, que són estrets i prou solitaris, on hi ha també camps de bàsquet vells i amb les instal·lacions trencades, que és on es reuneixen.
També es veu el gimnàs, on es fa el ball, el terrat i a la casa de Bernardo i Maria, el bar de Dock i al taller de Madamme Blusia.
Representa els anys 60, la història durarà uns dies, menys d'una setmana. No hi ha salts en el temps cap avant (el·lipsis) ni cap arrere (flash-back).
6- Música
La música és necessària per a comprendre el significat de la pel·lícula, ja que és de gènere musical.
Totes les cançons de la Banda Sonora són exel·lents, i estan cantades en anglès (subtitulades amb català, en aquest cas). Les més representatives són:
- “Maria”, que la canta Tony quan està enamorat de Maria, i explica que acaba de conèixer-la, que el seu nom és molt significatiu, tot és meravellós...
- “Tonight”, una cançó cantada per Maria i expressa els seus sentiments cap a Tony, que l'acaba de conèixer. Diu que eixa nit és la més especial de la seva vida i que només pensa amb ell. També intervé Tony.
* Les dos cançons són melòdiques i no tenen coreografia, però estan els dos agafats de la mà i mirant-se.
- “I like to live in America”, la canten les xiques de la banda dels Taurons, i diuen que estan contentes de viure a Amèrica, que els agrada molt més que Puerto Rico i els xics opinen al contrari. És una cançó molt divertida, amb palmes i diàleg entre ells. En el ball es veu l'enfrontament que tenen, les xiques juguen amb els volants de les faldes i ballen junts, botant i exageren els gestos segons quina música aparega.
- “Gee, Officer Krupke”, la canten els Jets en to de burla de l'accent Krupke. És una cançó irònica, ja que li diuen al agent que són un malalts socials perquè s'han criat així, i el seu entorn està ple de sexe, drogues, alcohol... que ells no són els culpables de ser com són. És una cançó divertida, amb diàleg, cantada al carrer i sense coreografia conjunta: cadascú fa el que improvisa.
-----
*En general, totes les cançons tenen un ball sincronitzat. Quan van pel carrer van ballant al so de la música, i els passos estan molt marcats per la música que sona de fons.
7- Conclusió final
* En el treball, la informació dels directors i dels actors l'he tret d'internet, i la resta dels apunts que vaig prendre a la visió de la pel·lícula a classe. A la “posada en comú” vaig agafar algunes idees del professor i dels meus companys, que va ser el que va completar el que necessitava.
M'ha paregut una pel·lícula molt divertida, interessant i entretinguda.
Al tindre que agafar apunts i fer el treball, tinc un altre punt de vista al veure cine, ja que hi ha moltes idees que a simple vista no es perceben, o al menys jo.
6
Descargar
Enviado por: | Martix |
Idioma: | catalán |
País: | España |