Literatura
Terra Baixa; Àngel Guimerà
TERRA BAIXA
Fes un resum de tota l'obra, tot seguint l'esquema de la pàg. 150 del llibre.
Acte escena | Resum de la trama argumental | Personatges | Lloc | Temps |
Acte 1 escena I | Les Perdigones entren a tafanejar sobre el casament de Marta | XEIXA PEPA ANTÒNIA | Molí | Caient de la tarda. |
Acte 1 escena II | Les Perdigones envien la Nuri a l'ermita a tafanejar sobre el casament. I descobreix el amor de la Marta i el Sebastià, que és l'amo de tot. | PEPA ANTÒNIA XEIXA NURI | Molí | Caient de la tarda. |
Acte 1 escena III | Les Perdigones, en Josep i el Nando saben que la Marta s'ha de casar amb un pastor anomenat Manelic, per força, aquell vespre. | MARTA PEPA ANTÒNIA NURI JOSEP NANDO | Molí | Cap el vespre |
Acte 1 escena IV | La Marta diu que no es vol casar amb el Manelic. | MARTA | Molí | Cap el vespre |
Acte 1 escena V | En Xeixa diu a l'ermità Tomàs que el Sebastià vol casar la Marta per benefici propi. | NURI TOMÀS XEIXA PEPA ANTÒNIA | El molí | Cap el vespre |
Acte 1 escena VI | Arriba el Manelic i els explica que havia tingut una mena de somni premonitori on ell es casava. | MANELIC XEIXA TOMÀS NURI PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA | El molí | Ja es va fent fosc. |
Acte 1 escenaVII | El Sebastià fa sortir la Marta. El Tomàs intenta parlar amb ell, però l'evita. | SEBASTIÀ MOSSÈN NURI PEPA ANTÒNIA TOMÀS XEIXA JOSEP NANDO PERRUCA MARTA | El molí | Vespre |
Acte 1 escena VIII | La Marta diu al Sebastià que no es vol casar amb el Manelic. Ell la convenç explicant-li els avantatges del casament. | MARTA SEBASTIÀ | Molí | Vespre |
Acte 1 escena IX | El Sebastià mana a tothom cap a l'església però el Tomàs diu que no es casin fins que no hagi parlat amb ell. | MARTA SEBASTIÀ MANELIC JOSEP NANDO PERRUCA PEPA ANTÒNIA NURI TOMÀS MOSSÈN | Molí | Vespre |
Acte 1 escena X | En Tomàs diu al Sebastià el que li ha dit el Xeixa, i veu que aquest té raó. | SEBASTIÀ TOMÀS XEIXA | Molí | Vespre. |
Acte 1 escena XI | En Tomàs vol aturar el casament però no pot. | SEBASTIÀ XEIXA TOMÀS MOSSÈN | Ermita | Vespre/Nit |
Acte 1 escena XII | La Marta veu que han casat el Manelic enganyat i tots dos veuen una llum dins la casa, el Sebastià. | MARTA MOSSÈN | Molí | Nit. |
Acte 2 escena I | La Nuri diu al Manelic que el mossèn a prohibit als de casa anar a xerrar al molí. Aquest se'n vol tornar a les muntanyes. | MANELIC NURI | Molí | Matí |
Acte 2 escena II | El Manelic diu a la Nuri que quan era sol a la muntanya sempre havia pensat en trobar una bona esposa. | MANELIC NURI MARTA | Molí | Matí |
Acte 2 escena III | La Marta plora, diu que el Sebastià és un mal home i vol que el Manelic la perdoni i que no se'n vagi a la muntanya, perquè ell és bo. | MARTA | Molí | Matí |
Acte 2 escena IV | En Tomàs diu enfadat a la Marta que el Manelic vol saber qui és el seu amant per a matar-lo. La Marta li explica la seva història i ho entén tot. | MARTA TOMÀS | Molí | Matí |
Acte 2 escena V | Han vingut les Perdigones, en Josep, en Nando i en Perruca a tafanejar. El Tomàs els diu que se'n vagin. | TOMÀS PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA | Molí | Matí |
Acte 2 escena VI | El Manelic veu a tota la gent allà i s'enfada. A més es pensa que l'amant de la Marta és el Xeixa. | PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA MANELIC | Molí | Matí |
Acte 2 escena VII | La Marta diu als “tafaners” que se'n vagin fora, a la mola. | MARTA MANELIC PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA | Molí | Mig dia |
Acte 2 escena VIII | El manelic s'enfada amb la Marta i diu que l'hauria de matar, ella l'incita, i ell la fereix. | MARTA MANELIC | Molí | Mig dia |
Acte 2 escena IV | En Manelic i la Marta volen fugir cap a la terra alta però es troben amb el Sebastià que s'enfada amb ells. | MARTA MANELIC MOSSÈN SEBASTIÀ | Molí | Mig dia |
Acte 2 escena X | En Sebastià mana a la gent del poble que tregui fora per la força al Manelic.. | MARTA MANELIC SEBASTIÀ MOSSÈN PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA i altres. | Molí | Tarda |
Acte 3 escena I | En Sebastià vol que vigilin al Manelic perquè ha dit que el mataria. En Josep en Nando i en Perruca ho han sentit però fan com si no. | JOSEP NANDO PERRUCA | Molí | Cap al tard |
Acte 3 escena II | La Marta és descansant. La Pepa parla de la venjança del Manelic. Ells diuen que no en saben res. | PERRUCA NANDO JOSEP PEPA ANTÒNIA | Molí | Cap al tard |
Acte 3 escena III | Arriba el Sebastià i vol fer sortir la Marta com sigui. Ningú s'atreveix a plantar-li cara. | SEBASTIÀ JOSEP NANDO PERRUCA ANTÒNIA PEPA | Molí | Cap al tard |
Acte 3 escena IV | Arriba el mossèn i fa marxar al Sebastià cap a la masia perquè l'espera el pare de la seva promesa. | SEBASTIÀ MOSSÈN | Molí | Cap al tard |
Acte 3 escena V | Arriba la Nuri i vol trobar al Manelic | JOSEP NANDO PERRUCA PEPA ANTÒNIA NURI | Molí | Cap al tard |
Acte escena VI | Surt la Marta a veure la Nuri i els demés se'n van a fora. | MARTA NURI PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA | Molí | Cap al tard |
Acte 3 escena VII | La Nuri diu a la Marta que l'ajudarà a sortir d'allà amb el seu pla. | MARTA NURI | Molí | Nit |
Acte 3 escena VIII | La Marta espera una rialla de la Nuri per poder fugir i finalment la sent. | MARTA | Molí | Nit |
Acte 3 escena IV | La Marta al obrir la porta es troba amb el Sebastià que la renya i no la vol deixar fugir amb el Manelic. | MARTA SEBASTIÀ | Molí | Nit |
Acte 3 escena X | Apareix el Manelic i mata al Sebastià. | MARTA SEBASTIÀ MANELIC | Molí | Nit |
Acte 3 escena XI | Venen tots a veure què ha passat i veuen el cadàver. El Manelic i la Marta fugen. | MANELIC SEBASTIÀ MARTA PEPA ANTÒNIA JOSEP NANDO PERRUCA i altres | Molí | Nit |
- A més del conflicte Manelic-Sebastià, hi ha altres conflictes amo-treballador? Per què?
- Jo penso que d'alguna manera tots els treballadors tenen conflictes amb el Sebastià, perquè no és un “amo bo”, sempre busca treure profit propi. Els treballadors, tret del Manelic, no s'atreveixen a plantar-li cara. Però en algun moment podem veure com parlen entre ells de rebel·lar-se.
- N'hi havia al “camp” de l'època en què transcorre Terra Baixa?
- Bé, suposo que els conflictes amo-treballador sempre han existit i sempre existiran. No acceptem gaire bé que hi hagi algú per damunt nostre que ens pugui manar, i que nosaltres l'haguem d'obeir perquè si no ens quedem sense feina o sense terres.
- En aquest aspecte, en quina tradició literària (romàntica o realista) se situa l'obra? Justifica'n la resposta després d'haver consultat els punts (22) i (23) de les pàgs. 146 i 147.
- Terra Baixa pertany a la tradició literària del Realisme, perquè tracta sobre les vides d'uns personatges d'una classe social pobra, de treballadors “dominats” per un amo, un “amo de tot”.
3. Àngel Guimerà mitifica la terra alta enfront de la terra baixa. Com és la terra alta? Quines virtuts purificadores posseeix? Quina influència posseeix sobre la terra baixa?
- La terra alta són les muntanyes, on vivia abans el Manelic.
- El Manelic explica que allà es perdona tot, no és com la terra baixa on tot es corromp, és una terra més pura.
- La terra alta és més “lliure” que la terra baixa, no hi ha tanta gent, i per això, tampoc hi ha tanta malícia.
Estudia el personatge de Nuri i explica quina funció té en el conjunt de l'obra.
- La Nuri cau bé a tothom, és un personatge innocent i que sempre vol ajudar a qui ho necessita. Sempre va de bona fe.
Després de consultar la introducció del llibre (Vida i obra d'Àngel Guimerà), explica el subgènere teatral de Terra Baixa: és una tragèdia, un drama, una comèdia, un sainet de costums…?
- Terra baixa és un drama, pertany a la segona etapa (entre 1890 i 1900), un moment de plenitud per a Àngel Guimerà.
ÀNGEL GUIMERÀ
TERRA BAIXA
Descargar
Enviado por: | Mägo |
Idioma: | catalán |
País: | España |