Arte


Interpretación de una obra de arte


ART

ANALISI D'UNA OBRA D'ART

  • Obra i autor

  • Coordenades d'espai/temps (epoca històrica)

  • Descripció formal: arquitectura: planta i espai, pintura: espai, color, linea, llum...

  • Interpretació: tema, estil, contingut

  • ANALISI D'UNA OBRA D'ARQUITECTURA

    (*arquitectura: art de projectar i contruir edificis)

    • Documentació general:

  • nom del edifici

  • arquitecte

  • coordenades espai/temps

  • resenya breu: materials { pedra, fusta, maó, ferro..; tractament del mur {ciclopi, isòdom, reticular.

  • Sistema contructiu {arquitrabat / voltat

  • Dimensions { escala humana o monumental.

    • elements de suport

  • columna (base circular) (quan està adornada es diu mitja columna)

  • pilar (seccio variable) (quan està adornat es diu pilastra)

  • contraforts i arbotants

  • murs { - massisos, - obertures { finestres, portes/portalada

    • elements sostinguts

    • arquitrabada

    • coberta embigada

    • arc {voltes, i cupules

    llum: distancia entre les dues lines impostes

    fletxa: distancia entre la dovella clau fins el punt mig de la llum.

    Solmer: primeres pedres

    Dovella clau: pedra mes gran

    Linies impostes: separació de l'arc i de l'element que aguanta.

    • Espai exterior:

    • dimensions de les linies dominants : horitzontals, verticals, curvilinies, rectilinies.

    • Escala humana o monumental

    • Relació amb l'exterior: façanes , accesos.

    conceptes

    • Arquivoltes: succesió d'arcs en sentit decreixent fins arribar al timpà

    • Timpà: sempre està decorat, en el centra de la figura on està dedicada

    • Muntant: columnes o semicolumnes amb un sentit decreixent com les arquivoltes.

    • Portallum: columna o pilar que separa les dues parts.

    • espai interior

    • planta (distribució de l'espai)

    • tipus:

    • interpretació:

    • tipologia del edifici: cult, religiós, militar, public o privat

    • simbols (imaginari de l'epoca)

    • encàrrec (esglesies, reis, burgesia), i recepció (destinatari dels fidels)

    • funció i finalitat (perque va ser contruït)

    ESCULTURA

    1. Documentació general:

    • titol, autor, coordenades espai-temps.

    • Hi ha dues modalitats expresives: exempta i relleu.

    • Ressenya breu

    • técnica:

  • desbastar

  • fil

  • trepà

  • limar

    • materials:fusta, pedra, plastic, ferro...

    • mètode: afegir, buidar, treient

    • formes:

    • exempta

    • relleu (alt, mig, baix) } en el mur.

    • tipologia: bust, retrat, orant, assentat, jacent, eqüestre, grup

    2. Analisi formal

    • composició:

  • proporció, exes de simetria, llum...

  • color: a pintura el color triumfa al barroc.

  • Llum: artificial, inventada, natural.

    • composició i ritme:

    • disposició de les parts d'una obra, figures, objectes de llum.

  • composició } simetria, dimetria

  • ritme } repós, moviment.

  • 3. Interpretació

    • tema

    • interpretació del tema

    • gènere

    • encàrreg

    • funció

    TEORIA I FUNCIÓ DE L'ART

  • L'art: és una via d'expresió d'un llenguatge i per tant, té uns codis d'interpretació especifica que cal coneixer per aproximar-se al fet artisitic.

    • la creació artistica:

    l'art es un instrument basic per coneixer la realitat. L'art i s'homo son inseparables. S'homo obseva la realitat, interpreta aquesta realitat, es a dir, la transforma en obra d'art. Es un llenguatge universal.

    • art i bellesa:

    l'art pot ser la recerca de la bellesa formal i també la recerca de la bellesa espiritual o interior.

    L'important de l'obra d'art és que provoqui una resposta emotiva .

  • la natura de l'obra d'art

    • elements tecnics i materials

    • imaginari de l'epoca

    • circumsatancies socials

    • elements individuals

  • l'art i la societat

  • l'art es un reflexe de la societat i l'obra d'art es l'exponent de la societat d'una epoca.

    L'obra primera es l'expresió d'un grup social que encarrega tota l'obra.

    • estil:

    es una manera de fer les obres d'art que te una epoca. El primer que va xerrar d'estim va ser winckelmann.

    Herder va començar a xerrar d'art gótic. I en Wöllfin a la seva obra historia o conceptes fonamentals de l'historia d'art va definir al estil com les caracteristiques comunes que presenten les obres d'art d'una epoca.

  • clasificació de les obres d'art.

  • A grècia es clasifiquen les arts en dos grups: manuals i intelectuals.

    Mes tard, en el renaixament, apareix la clasificació de n'Alberti, les arts majors i les menors.

  • Mecenes.

  • Figura amant de l'art, que a mes protegeix economicament al artista.

    Un mecena no es un coleccionista sino que estimula la creació del artista.

  • patrimoni artistic.

  • El patrimoni està integrat per tots els objectes del passat com a testimoni d'altres epoques que es converteixen en bens culturals. En el segle XX una de les institucions que es preocupa pel patrimoni es la UNESCO.

  • Conservació i restauració:

  • Vies de restauració:

  • restauració artistica: (violet le duc) enten la restauració com un nou cami a l'historia. Reinventa les parts desconegudes de l'obra. Aquesta via es empleada per acabar obres que es varen acabar en el seu temps.

  • Consevació preventiva: “curar” l'edifici fins que es mori.

  • Sa restauració cientifica: es tracta de respectar el que queda del edifici i respectant l'edifici original.

  • Intervencionisme: emplear els nous disenys en edificis historics.

  • LECTURA D'UNA PINTURA

  • Documentació general: titol autor, cronologia

    • tecnica:

    • fresc (pintura en el mur mesclada amb aigua)

    • aquarel-la (paper blanc)

    • a l'oli ( s-xv, suport, fusta, tela, paper, etc..)

    • al tremp (tempera)

    • gravat (licografia)

    • suport:

    • mur (al fresc): colors disolts en calç

    • fusta (edat mitjana) : aigua, cola, ou } aglutinants del color

    • tela : disold de color amb oli

    • paper: aquarel-la, pastel

    • tema i formes

    figurativa o abstracta

  • analisi formal.

    • els agents plastics: espai, linea, color, llum

  • espai: l'historia de la pintura es un recerc de plasmar la tercera dimensió en una superficie plana, la cual cosa aconseguiran en el renaixament “perspectiva aerea”. A grècia intenten captar la 3D amb la superposició de plans. A roma empleen arquitectures ficticies i la succesió de plans. En el romanic hi ha una negació de l'espai. En el gotic empleen super posició de plans i la perspectiva cavallera, que es una representació de l'espai. I a partir del renaixament, s'ha aconseguit representar l'espai gracies a la perspectiva lineal.

  • La linea:

    • primer agent plastic fins el barroc.

    • Predomini de linies corves, rectes, simetria, perspectiva, profunditat, siluetes molt delimitades, linia continua i discontinua.




    Descargar
    Enviado por:Irene
    Idioma: catalán
    País: España

    Te va a interesar