Dibujo Artístico y Técnico


Fonamets del disseny


Les causes que motiven l'aparició del disseny

  • Avanços científics (la maquina de vapor)

  • La millora d'alguns materials: ferro, vidre, formigó...

  • Decadència estètica de finals del segle XVIII.

  • Industrialització i les seves conseqüències: a) Concentracions urbanes

b) Concentracions industrials

Evolució del disseny esta lligada:

  • Nous invents

  • Aparició de nous materials i la seva millora

  • Canvis de pensament “corrents filosòfiques” sorgits arrel dels grans esdeveniments: guerres, descobriments arqueològics...

Un descobriment que va marcar molt va ser el descobriment de Tut anj amon

  • Avanços tecnològics

Segle XVIII (característiques més importants)

  • Anglaterra hi ha la revolució industrial a causa de la màquina de vapor

  • Apareix la litografia (transmissió i manifestació de l'imatge)

Segle XIX

  • Millora de nous materials: ferro, coure, vidre... que fan canviar radicalment el concepte d'arquitectura i amb ella totes les arts.

El palau de Tristall (Londres) La torre Eiffel (París), L'estàtua de la llibertat (New York), Canal de Panamà...

  • Reacció contra la industrialització secundada per artistes de prestigi com: Poe, Dickens, Mecville, Boudelaire, Zoca.

  • Polèmica que sorgeix arrel de la “GREAT EXHIBITION” al 1981, sobre la que es discuteix sobre el bon gust o mal gust sobre les peces exhibides.

  • El 1851 William Morris inicià el moviment “ARTS & GRAFFS” el que se li deu el concepte del disseny actual. Les seves idees obren pas a Europa a una sèrie de moviments:

ART NOVEAU (França i Bèlgica)

JUGESTIL (Alemanya)

SECESSION (Àustria)

LIBERTY (Itàlia)

MODERNISME (Catalunya)

Modernisme

  • A Catalunya: Gaudí ! Sagrada Família, Casa Milà, Casa Vatlló, Parc Güell

Característiques dels moviments

  • Els instructors d'aquest estil són arquitectes que tenen en el concepte del passat, i busquen novetat i modernitat. Integren totes les arts entorn l'arquitectura: mobiliari, forja, vitralls, teixits...

  • Estan influenciats per les arts decoratives japoneses. És difonen a través de revistes d'arts, les exposicions, la publicitat, el cartelisme

  • És caracteritzen per:

  • Gust per les corbes, arabescs i asimetries o pel contrari per rectes, angles i simetries.

  • El ministeri i estilització de figures

  • Les al·lusions a la natura: plantes i animals

  • La sensualitat

  • Incorporació d'animals fantàstics

  • Simbolisme

    • A Catalunya com a conseqüència del modernisme sorgeix el romanticisme. Que és un moviment cultural d'abast polític.

    Noucentisme

    • És encontre del modernisme

    • Manifesta cultura enfront de la natura salvatge

    • És contrari a la genialitat arbitrària del modernisme

    • Postula el classicisme, l'arcaisme i el mediterranis

    • Fou una mena d'estètica oficial a Catalunya

    Segle XX. Característiques generals

    *Anys 20 i 30

    • Funcionalisme avantguardista: -De Stijl

    -Bauhaus

    • Naixement de l'art abstracte

    *Anys 40 i 50 (estil internacional)

    • Imposat desprès de la segona guerra mundial com a continuació del funcionalisme

    *Anys 60 (Mitjans)

    • Nova estètica: influencia del Pop Art, Art Sintètic, Op Art.

    • Venalitat i estridència cromàtica

    • Caràcter galàctic

    • Estètica comunista Pop que fa dels objectes elements de culte

    *Anys 70

    • Generalització del minimalisme (bàsic), l'art provada (pobre/natural)

    • Conceptualisme (un concepte ficat plàsticament)

    *Anys 80 i 90

    • Disseny efímers realitzats amb l'idea d'una renovació cada 2 o 3 anys, cosa que despesa unes despeses elevades

    • Copies de dissenys de “marques” que arriben a la gran massa

    • Trencament de la idea de dissenys intemporals

    • Totes les firmes importants dissenyen objectes de la casa

    • Totes les “marques” importants tenen un equip de dissenyadors.

    • Continua en vigència el grup Menphis

    • Agafa molta importància el disseny de teles:

        • Anglaterra continua fidel els teixits estampats o pintats a mà i a Japó té teles que sorprenen per les seves textures.

        • Abundància de les teles que enllacen amb altres cultures: Àfrica, Índia i Indonèsia.

    Època entre guerres (funcionalisme avantguardisme)

    • De Stijl: el 1917 Teo Van Doesburg d'Holanda era pintor, arquitecte, escultor, grafista, escriptor i poeta. De Stijl el començament era una revista que representava l'estètica mecànica i el racionalisme (control racional del procés creatiu). Van Doesburg dóna classes i conferències en les que existeixen alumnes del Bauhaus hi ha les que critica el corrent misticoexpresionista d'aquesta escola sota el professorat de Ittem en front del racionalisme del De Stijl.

    • Els dissenys publicats de De Stijl expressen inspiracions als dissenys de Bauhaus.

    • Un dels dissenyadors més importants era Rietueld que fan la cadira vermella i blava

    • Totes les arts de l'època arriben a l'influencia de De Stijl

    • Els materials són objectes de culta pels artistes de l'època

    • Aquest grups hi pertany el autor Mondrian creador del neoplasisisme.

    • És el moment de l'abstracte i de dadà

    BAUHAUS (1919-1933)

    • 1919 a Alemanya Van der Velde director de l'escola de Belles Arts de Weimar s'adeix la direcció a Gropius. Que la funciona amb l'escola d'arts aplicades i la transforma amb Bauhaus

    • Bauhaus vol dir casa de la constitució. Canviarà radicalment els objectius de les altres escoles.

    • Bauhaus defensava:

              • El racionalisme recerca de les formes pures

              • La intenció en les diferents arts: arquitectura, escultura, pintura, teatre, vitralls...

              • Funcionalitat

              • Solidesa

              • La renovació del mobiliari urbà

              • La producció en sèrie

              • L'urbanisme

              • Els prototips i les patents

              • L'ensenyament a taller com a fi educatiu i pràctic

    Els directors de la Bauhaus

    1919-1928 Gropius (arquitecte) defensa la funcionalitat i la solidesa “la forma diu que està relacionada per la funció”

    1928-1930 H.Meyer (constructivista rus) la Bauhaus fa un gir cap a la dreta política. Aplica un funcionalitat tècnic productiu que exacta la productivitat a l'anti-esteticisme. La funcionalitat s'oposa l'estètica.

    1930-1933 Mies Van Der Rohe tendències racionalisme junt amb un tardoexpressionisme romànic. Ell fa: El pavelló alemany de l'exposició universal a Barcelona. La cadira de Barcelona.

    1933 Es clausura la Bauhaus per motius de política (persecució de jueus)

    Passa per la Bauhaus - Paul Klel

    - Kandinsky

    *Llocs on han estat la Bauhaus

    1925 Weimar

    1925-30 Dessau

    1930-33 Weimar

    • El 1938 Exposició de la Bauhaus al museu modern de New York. S'urgeix a EU el Moviment modern o esperit noveau (període entre guerres)

    • El “good desig” és la valoració dels objectes formals i estètiques

    • França i països nòrdics

    • Arquitectura. Defensen nous models d'organització especial. Dividida a les masses i funcionalisme

    • Le Courbbusier (1887-1965) És suís. Defineix l'habitatge com una màquina per viure. La seva obra més important.

    - Unité d'habitation (són 333 habitatges de diferents superfícies)

    - Capella de Ronchamp

    Crea un tractat anomenat: Le modulor

    • Alvar Aalto (1898- 1976) Finlàndia

    • Espanya es crea el moviment G.A.T.E.P.A.C (Grups d'Artistes i Tècnics Espanyols per el Progrés d'Arquitectura Contemporània). Funciona duran la Segona República 1931-1939 bé després del modernisme. Hi treballen artistes de Madrid, San Sebastián i Catalunya.

    • A Catalunya es formula al cap de poc temps el G.A.T.C.P.A.C ((Grups d'Artistes i Tècnics Catalans per el Progrés d'Arquitectura Contemporània). Un arquitecte és Josep Maria Sert (1902-1983). Després de la Guerra Civil marxa EU. Joieria Roca, Fundació Miró.

    • Del GATCPAC s'urgeix l'ADCAN (Amics de l'Art Nou) dirigit per Sert, Joan Prats i Joaquim Gomis. Polèmica entre les figures d'artistes com Miró, àngel Ferran, Alexandre Càlder, Man Ray (fotògraf). Com a grup organitzen exposicions de mal gust, exposicions de gent boja i postals noucentista.

    Durant aquesta època la guerra civil acaba en tot

    • 1948 es crea el grup pictòric Dau al set

    Art decó (estils 1925)

      • 1925 va sorgir. És paral·lel a tots els moviments entre guerra.

      • Neix al 1925 arrel de l'exposició universal d'art decoratives de París

      • Inclou arts decoratives, teatre, music-hall, cinema, fotografia, publicitat...

      • Característiques: esperit amable i frívol (fàcil)

      • S'anomenen anys bojos o amnés folles (en francès)

      • Gust per l'erotisme: l'Egipte, oriental i asteca

      • Estan influenciats per l'art novau, pels artistes cubistes, futuristes pel ballet rus Diaguilen

      • Apareix la moda Prêt-a-porter (1925) de colors violents

      • Comença el pentinat de dona Garsón

      • Apareix un nou ideal de dona. Deportista, dinàmica i moderna...

      • Apareix els nous modistes: Bersache, Coco Chanel...

      • A Catalunya s'urgeix FAD ( Fenomen de les Arts Decoratives)

      • Entre elles es van donar un desarollo de mobles. Ex: Jaume Marco, Ramon Rigol, A. Badrines. De joies: Ramon Sunyer, Jaume Mercadé. Amb perfums sorgeix la casa Myrurgia (dissenys de les ampolles de colònies)

    La exclusió nord americana (després de la Segona Guerra Mundial)

    • Dissenys enfocats al conductisme masiu. Els dissenys han de reduir el públic. S'adapten al gust del públic

    • Generalització del disseny d'imatge d'empresa

    • Estudi de l'antopometría (estudi de les proporcions humanes)

    • Sorgeix a l'estil internacional

    • Exportació de l'aerodinamisme com a corrent estètic industrial

    • A Europa després de la Segona Guerra Mundial sorgeix un moviment que és diu concepte ULM, que aprofundeix la meteorologia de la projecció.

    L'any 60 Disseny

    • S'obre una nova estètica

    • Gust pel Pop Art

    • Gust per la banalitat i l'estètica cromàtica

    • Estan de moda els “environaments” (espais ocupats per objectes d'art) i “happenings” (acció artística lligada en una acció teatral)

    • Caràcter galàctic dels dissenys a partir de l'arribada de la lluna

    • Estètica dels consumisme pop que fa de l'objecte un element de culte

    • Convivència en dissenys freds d'una severitat rigorosa propis de les dècades anteriors

    Generalització del minimalisme

    • Predomini del color gris als tubs de neó i els focus al·lògens

    Segona meitat dels anys 70 i 80. Anys post-modern

    • Reciclatge de tots els dissenys anteriors

    • Rebel·lia: llibertat absoluta. Tots els estils són vàlids influenciats pels corrents artístics de l'època

    Influència de l'art provada, neoexpressionisme i el ne pop

    • Importància de l'il·luminaria en l'interior

    • Aparició de copies dels dissenys de les grans firmes per abellir els preus i així arribar a la gran massa

    • Hi han tres grups:

        • Basant divertida

        • Basant tecnisista

        • Basant Neopop: -Neopobre

    -Neoaesodinamisme

    • Basant divertida: el Ettero Sottsass disseny del primer ordinador d'Itàlia. Al 68 màquina d'escriure Olivetti. 70 participa en la fundació del grup alquímia: innovació total en els dissenys. Fan servir el col.lage(ajunten elements de dissenys coneguts amb les seves obre) Banalitat i súper decoratisme.

    Crea una nova col·lecció Bauhaus. Creant un total confussionalisme

    El 1980 passa a formar part del grup “Menphis” treballa amb dos dissenyadors molt importants: Michel Graves, Hans Hollein.

    • Basant tecnisista.

    Nitidesa de contorns

    Simplicitat

    Us de materials metàl·lics

    Fusta ondulada

    Cuir

    Goma espuma

    • Basant neopop

    Sentit de l'humor

    Elements que no lliguen tan en color com en forma

    Utilitza molt les simetries

    Autor important: Xavier Mariscal

    Art provada

    • Utilitza materials “de rebuig”. Ex: sofàs de cartó

    • El aerodinamisma agafa formes (línies dels anys 60)

    Característiques que actualment duren

    • Disenyadors que són escultors o/i pintors

    • Tota classe d'objectes d'us quotidià

    • Dissenys minimalistes o influències del pop

    • Gran importància en el sector de la il·luminació

    • Llums que semblen peces escultòriques

    • Disseny de cotxes

    • Els americans al començament s'allunyen de l'estètica europea

    • Aparició de moltes botigues de disseny: Ikea, Vinçon...

    • Totes les grans firmes tenen el seu equip de dissenyadors

    • Abundància d'escoles de disseny i revistes de disseny

    • Mediterranis olímpic el 1992

    • Aparició on abunda molt el disseny japonès

    • Importància del disseny de teixits

    • Traspassos d'influència d'un país a l'altre

    • Gust pel reciclar els objectes antics

    Hi ha dos tipus de disseny:

    • Projectual (seguin uns passos)

    • Informal (sense seguir cap pas)

    En un projecte hi ha tres apartats:

  • Gràfic: plànols, fotografies, dibuixos...

  • Descriptiu o memòria: totes les explicacions teòriques (institucions)

  • Econòmic o pressupost. Cos de material, el pressupost del dissenyador...

  • PASSOS

  • Recollida de dades (antecedents històrics)

  • Relacions amb els altres productes similars que hi ha al mercat

  • Estudi d'aspectes: físics i materials. Psicològics. Ecològics

  • Creativitat té les seves limitacions en el disseny:

    • Funcional adaptar un objecte a la seva funció (una cadira ha de fer 50cm d'alçada)

    • Material el material ha d'estar adaptat a la funció que fa (una forquilla de ferro es rovellaria)

    • Color no tots els colors són bons psicològicament (el vermell incita velocitat en un cotxe)

    • Textura adequada al objecte i al material que està fet

    • Innovació si un objecte ha deixa't una empremta en la societat no l'intentem canviar

    • Duració els materials han d'adaptar-se a la durada que s'espera del objecte

    • Fabricació s'ha de poder fabricar en sèrie

    • Econòmics s'ha d'adeptar el pressupost perquè es pugui financiar adequadament

    • Que sigui necessari al mercat que se'l destina

    • La fabricació del prototip: model experimental. Per verificar que les propietats a nivell de vendes es compleixen

    • Fabricació en sèrie (model difinitiu): una vegada rectificats els errors de fabricació es disminueix el model definitiu a través dels canals de distribució.




    Descargar
    Enviado por:Dimonieta 69
    Idioma: catalán
    País: España

    Te va a interesar