Literatura
Els Crims d Oxford; Guillermo Marínez
ELS CRIMS
D'OXFORD
4t A ESPA
Maig 2007
Camp de Comunicació
Llengua i Literatura Catalana
ÍNDEX
1. Introducció..................................................................................................3
2. Personatges principals
2.1 Guillermo..............................................................................................4
2.2 Arthur Seldom......................................................................................4
3. Personatges secundaris
3.1 Inspector Petersen..................................................................................6
3.2 Lorna......................................................................................................6
3.3 Beth........................................................................................................6
3.4 Mrs. Eagleton.........................................................................................7
3.5 Emily Bronson.......................................................................................7
3.6 Frank Kalman.........................................................................................8
3.7 Ralph Johnsn..........................................................................................8
3.8 Michael...................................................................................................9
3.9 Víctor Podorov.......................................................................................9
3.10 Ernest Clark..........................................................................................9
3.11 El músic del triangle.............................................................................9
3.12 Caitlin..................................................................................................10
3.13 Johnny i Sarah......................................................................................10
3.14 Tinent Sacks.........................................................................................10
3.15 Filla Petersen........................................................................................10
3.16 René Lavand.........................................................................................10
3.17 Andrew Wiles.......................................................................................10
3.18 La primera esposa d'Arthur Seldom.....................................................11
3.19 John i Sammy........................................................................................11
3.20 Periodista...............................................................................................11
3.21 Agent Wilki...........................................................................................11
3.22 Kim i Kurt..............................................................................................11
4. Argument........................................................................................................12
5 Conclusions / Opinió........................................................................................14
Introducció
Els crims d'Oxford és una novel.la policíaca de trama aparentment clàssica que amb el
seu sorprenent desenllaç es revela com un magistral acte de prestidigitació.
L'autor ens trasllada a l'Oxford universitari i, concretament a l'Institut de Matemàtica:
“ànima mater” de la lògica i la intel.ligència.
Si al principi de la narració el problema es redueix a resoldre una sèrie matemàtica i de
crims, Martínez pretèn després abarcar reflexions sobre les idees de Kant, Aristòtil, les
teories dels pitagòrics i els jocs de llenguatge de Wittgenstein, fins els famosos
teoremes de Gödel i Fermat. Tota aquesta trama combinada amb un alt grau de precisió
i eficàcia dóna com a resultat una novel.la indispensable pels amants de les intrigues i
els enigmes.
Personatges principals
Guillermo
Ës l'autor i narrador de la novel.la. En cap moment se'n diu el seu nom però a la
pàgina 49 escriu: “Vaig sentir que pronunciava el meu nom, amb un esforç
conmovedor, ensopegant amb la doble ela”, pel que he deduït que li deien pel seu
nom. Quan van ocórrer els esdeveniments aquest estudiant argentí tenia vint-i-dos
anys. S'havia acabat de graduar com a matemàtic a la Universitat de Buenos Aires
i la seva tesi de llicenciatura tingué per títol “Els espais de Bronson”.Viatjà a
Oxford amb una beca per una estada d'un any, amb el propòsit secret d'inclinarse
cap a la Lògica i assistir al famós seminari que dirigia Angus MacIntyre. Havia
abandonat el tennis el segon any d'universitat i al poc temps d'arribar tornà a
jugar-hi amb en Johnn, en Sammy i na Lorna.
Sempre va creure que faria una carrera d'humanitats però el que el va atreure fou
“la mena de veritat que enclouen els teoremes: atemporal, immortaL, suficient en
si mateixa, i absolutament democràtica”.
Arthur Seldom
Home alt de front ample i ulls petits transparents i enfonsats, amb una cicatriu
notòria a mentó.Tenia cinquanta-cinc anys i el seu aspecte era jovenívol.
Professor escocès, era considerat un dels quatre genis de la Lògica i una llegenda
entre els matemàtics. El seu teorema més famós era “La prolongació filosòfica de
les tesis de Gödel”. Tenia una gran varietat de treballs i el seu últim llibre, una
obra de divulgació sobre sèries lògiques estava exhaurit des de feia dos mesos.
D'aleshores ençà Seldom desaparagué del circuit de congresos.
El seu tutor d'estudis va ser Harry Eagleton, marit de Mrs. Eagleton, la primera
assassinada., i fou amic del fill d'aquests, Johnny, i la seva dona Sarah.
Va conèixer la mare de Beth, Sarah, quan aquesta començà a estudiar física i ja era
la xicota de Johnny. En aquella època anaven sempre a jugar a bitlles i a nedar tots
tres plegats.Ès, potser aleshores, quan hi va haver alguna cosa més que amistat
entre Seldom i Sarah. El 25 de juny de 1967, quan es dirigien a Clovelly a passar-
hi el cap de setmana varen tenir un accident de cotxe on van morir la seva esposa i
els seus amics inseparables. Ell, l'únic supervivent, va viure al Radcliffe Hospital
dos anys sencers i després va haver de tornar-hi cada setmana durant tot un altre
any. Ès allà, durant la seva convalescència, on va conèixer na Lorna que li va
deixar bona part de les seves novel.les policíaques.
Visitava totes les tardes al Radcliffe un pacient del segon pis: Frank Kalman.
Na Beth li deia “oncle Arthur”, i el fet de rebre una nota seva dient: “He
fet una cosa terrible. Si us plau, si us plau, necessito que m'ajudis, papa” fou el
motiu que el dugué a protegir-la i amagar el crim en una sèrie de crims (sense
assassinats),acompanyats d'una sèrie lògica.
Personatges secundaris
3.1 Inspector Petersen
Inspector de Scotland Yard. Era un home alt, prim, canut i de mirada penetrant.
Tenia els pòmuls esmolats i un aire tranquil però resolut d'autoritat.Era minuciós,
exhaustiu i implacable. Era difícil de saber si era exemplarment modest, o més
aviat la mena de persona que s'estima més no deixar saber res de si mateixa per
esbrinar-ho tot dels altres. D'ençà dels assassinats no dormia i la filla el trobà
algunes vegades despert a la matinada tractant de llegir llibres de matemàtiques.
Lorna
Companya preferida de dobles (tennis) del narrador que tenia uns cops de fons
segurs i elegants. Infermera irlandesa de la sala de Raigs X del Radcliffe Hospital,
de cabells rogencs flamejants, ulls verds lluminosos i seductors i cames llargues
bronzejades. Era propietària d'un Volvo vermell i tenia un gat anomenat Sir
Thomas.Vivia en un apartament, un poc desordenat, a la part alta (segon pis) d'un
gran casalot victorià. La llibreria de la seva petita sala era plena de novel.les
policíaques i al dormitori, sobre la tauleta, tenia el llibre de Seldom sobre les sèries
lògiques, furiosament subratllat, amb anotacions illegibles als marges. Era una noia
amb molta passio pels crims. Va fer l'amor amb el narrador un parell de vegades.
Beth
Noia alta i prima de cara angulosa i ulls intrigants d'un color blau fosc. Tenia la
pell seca, colrada i tibant com si haguès estat massa exposada a l'aire lliure. Això li
donava un aspecte saludable, alhora que feia témer que aviat es marciria. Tenia 28
anys i tocava el violoncel a l'orquestra de cambra del Sheldonian Theatre.
Tenia els dits llargs, amb ungles curtes i meticuloses i el polze era prim i molt petit
perquè encara se'l xuclava a la nit. Envejava al narrador per fer l'efecte de ser
lliure. Detestava tocar el violoncel, que des de feia molt de temps no significava res
per a ella, i odiava haver d'encarregar-se tothora d'una invàlida: la seva àvia Mrs.
Eagleton, per això la va matar i com a única familiar directe d'ella era hereva d'una
“modesta fortuna”. Era filla de Johnny i Sarah.
Mrs. Eagleton
Vídua de Mr Eagleton, antic professor d'Emily Bronson. Anciana amable i discreta
d'ulls brillants i moviments vivaços, amb els cabells blancs i flonjos, pentinats en
cura en una orla cap a dalt. Era invàlida, usava una cadireta amb motor i sempre
duia una manta als peus. Havia estat una de les moltes dones que durant la guerra
ajudà Alan Turing a desxifrar els codis nazis de la màquina Enigma. Va ser allí on
va conèixer Mr. Eagleton. Tenia una pensió per herois de guerra. Jugava a
l'scrabble sempre que podia. Lluitava des de feia temps amb un càncer, i l'havien
ingressat diverses vegades al Radcliffe Hospital. Però el resultat de les darreres
anàlisis indicaren una remissió parcial. Era l'avia de na Beth que d'ençà que era
una nena se'n va fer càrrec d'ella perquè els seus pares moriren en un accident.
El primer dimecres de maig de 1993, és trobada assassinada a casa seva pel
narrador i Seldom. Era la primera víctima.
Emily Bronson
Directora del narrador. Era professora de St. Anne's. Li havia suggerit al seu
alumne que s'allotjàs a casa de Mrs. Eagleton. Tenia uns 50 anys i físicament era
diminuta amb els cabells molt llisos i blancs, subjectes sobre les orelles amb
passadors, com els d'una col.legiala. Els seus ulls eren d'un blau celeste esmorteït,
gairebé blanquinós. Tenia un aspecte mongívol i una mica tímid. Era modesta tot i
que de vegades podia mostrar un humor agut i incisiu. Anava a l'Institut amb una
bicicleta massa gran per a ella.
Frank Kalman
Continuador dels treballs de Wittgenstein. No era un lògic professional, mai no va
ser un matemàtic de papers i cogressos. Quan li detectaren el càncer del llenyataire
volgué provar en ell mateix un experiment i es va autolessionar amb una pistola de
claus. Estava ingressat al Radcliffe i tan sols era un crani amb uns quants cabells
grisencs i llisos perquè el cos s'havia consumit sota el llençol. Seldom el visitava
cada tarda. El pacient que hi havia al llit del seu costat fou la segona víctima.
Ralph Johnson
Pare de Caitlin, la nena que necessitava un trasplantament de pulmó. Tenia la barba
una mica crescuda, la mirada llunyana i els ulls envermellits com si no hagués
dormit en molt de temps. La seva veu era ronca i tenia la vehemència d'un
autodidacte. Desprenia un baf acre i penetrant de la transpiració de la camisa
arrugada. Tenia el to de veu impotent i angoixat. No surtia de l'hospital des de feia
tres mesos i llegia tot el que tenia alguna relació amb trasplantaments. L'últim
llibre era “Dels Pitagòrics a Jesús”. Des que li van negar per segona vegada un
pulmó per a la seva filla va començar a concebre les primeres idees per a matar als
10 nens de l'equip de bàsquet d'una escola de nens amb la síndrome de Down.
Michael
Company de Beth a l'orquestra i també sentimental encara que estava casat. Tenia
la cara alegre i ingènua amb les galtes vermelles. Era molt alt i corpulent, però hi
havia una certa blanesa en les seves faccions. Un floc llarg i llis de cabells rossos li
queia sobre el front, i el moviment que feia de tirar-se'l amb dos dits endarrere era
un tic que repetia contínuament. L'assassinat de la velleta el deixà aterrit.
Víctor Podorov
Company rus de despatx del narrador. Era estudiant de doctorat de la petita ciutat
russa on s'organitzà un congrés dirigit per Seldom. Allà el conegué i li dugué els
seus treballs sobre el Teorema de Fermat, però Seldom estava massa enfeinat per
llegir-los. Wiles, alumne de Seldom, els va llegir, corregir i publicar.
Ernest Clark
El pacient del llit contigu al de Frank Kalman. Home vell de més de 90 anys que
estava en coma connectat a un respirador artificial des de feia anys. No tenia cap
família. Va participar a la II Guerra Mundial. Atribuiren la seva mort a causes
naturals però un puntet al braç, com la marca que deixa una injecció, va fer
investigar més profundament la seva mort. Era la segona víctima.
El músic del triangle
Vell percussionista de l'orquestra, que en el concert a Blenheim Palace va caure
mort degut a una aturada respiratòria. El seu metge, el doctor Sanders, l'havia
operat feia uns anys d'un enfisema pulmonar i amb prou feines s'explicà com
pogué aguantar-se dret amb la seva reduïda capacitat respiratòria. 3a víctima.
Caitlin
Nena ingressada al Radcliffe que necessita un trasplantament de pulmó.
Amb l'accident dels 10 nens n'hi troben un de compatible.
3.13 Johnny i Sarah
Pares de Beth. El primer era fill únic de Mr. i Mrs. Eagleton. Varen morir
juntament amb la dona de Seldom en un accident quan Beth era una nena. Sarah
estava una mica enamorada en secret de Seldom perquè a casa seva sempre estava
pendent de les seves visites.
Tinent Sacks
Tinent de Scotland Yard. Investigador i ajudant de l'inspector Petersen. Després de
la 1a mort tenia la tasca de vigilar les persones que poguessin acostar-se a Seldom.
Filla Petersen
Al.lota rossa de somriure cordial. Per distreure el seu pare de la feina, el va dur per
primera vegada al concert de Blenheim Palace.
3.15 René Lavand
Mag. Als 10 anys patí un accident que el deixà manc.Tenia el nas ganxut, el bigoti
negre i els cabells llisos i blancs.La mà gran i ossuda tenia taques de vellesa
Andrew Wiles
Antic alumne de Seldom. Demostrà la conjectura de Shimura-Taniyama i aquell
any, 1993, provà l'últim teorema de Fermat a Cambridge.
3.18 La primera esposa d'Arthur Seldom
Era de Buenos Aires. Treballava de restauradora al museu Ashmolean,en el gran
fris assiri “El rei Nissam, guerrer infinit”. Va morir a l'accident de cotxe amb els
seus amics Sarah i Johnny.
3.19 John i Sammy
Companys de Tennis del narrador. El primer és fotògraf, nord-americà i té un bon
joc de xarxa. El segon és biòleg, canadenc, quasi albí, animós i infatigable.
3.20 Periodista
Cronista de l'Oxfod Times. Home llargarut amb rínxols grisos.
3.21 Agent Wilki
Enviat per Petersen a recuperar la nota enviada a Seldom al Merton College.
Kim i Kurt
La primera, és la nova assistent de la secretaria de l'Institut de Matemàtica.
El segon és el vigilant d'aquest Institut. Tenia la seva cambreta sota l'escala.
Conclusions / Opinió
Ens trobam davant una novel.la d'estil directa per la presència de diàlegs sobretot entre
Seldom i el narrador. El punt de vista narratiu es de “narrador testimoni perquè l'autor
utilitza la primera persona per uns fets dels que en va ser testimoni. L'espai narratiu o
on té lloc l'acció és a Oxford. El temps narratiu extern o quan ocorren els
esdeveniments és l'estiu de 1993, i el temps narratiu intern o manera de contar la
història és retrospectiva perquè comença “Ara que han passat els anys (...) m'ha arribat
des d'Escòcia (...) la trista notícia de la mort de'n Seldom”, i després continua que
explicarà “la veritat sobre els esdeveniments”. També ho reflecteix en el capítol 18:
“Guardo encara un exemplar de l'Oxford Times d'aquell dilluns”, i també a la pàgina
142, quan diu: “...ara me n'adono, hauria pogut penetrar (...) al fons del seu
pensament”. La categoria gramatical predominant són els verbs, carácterística que
indica acció dinàmica, i el temps verbal utilitzat per l'autor/narrador és el passat.
He destacat només dos personatges principals perquè és en ells dos en qui recau el
major pes de l'acció. Els restats personatges que intervenen en la història són secundaris
perquè estan entrellaçats amb els personatges pincipals, no tenen tant protagonisme i
intervenen en capítols aïllats. Dins aquest bloc he inclòs els personatges anomenats
“microscòpics”: són els que tan sols són citats dins la novel.la o creuen alguna frase
amb els protagonistes.
La novel.la denota la influència en Martínez de Sir Arthur Conan Doyle, que va ser, a
la literatura, amb el seu personatge Sherlock Holmes, el primer en emprar la criptografia
per a desxifrar enigmes per a resoldre crims. Oxford fou el bresol d'aquest escriptor,
que esdevingué paradigma d'aquest tipus de novel.la. Crec que Martínez, com a bon
matemàtic, ha triat aquest escenari, i en concret l'Institut de Matemàtiques, per a
desenvolupar l'argument, pel fet també de tractar-se d'un lloc on la lògica i la
intel.ligència sobresurten per excel.lència.
La primera part de la novel.la és misteriosa i intrigant amb la primera mort associada a
un símbol i l'aparició de la sèrie lògica que Seldom planteja a l'estudiant com a un
desafiament intelectual. Al capítol 7 el suspens és interromput: la lectura ja no és tan
fàcil i ràpida perquè està plena de tecnicismes matemàtics; hi ha certs diàlegs que he
hagut de llegir diverses vegades perquè m'han resultat un poc complicats els
raonaments lògics i filosòfics. A l'última part, els aconteixements tornen a recuperar
l'agilitat del principi, fins a arribar a resoldre primer la sèrie de símbols, seguit del
tancament del cas per part de l'inspector Petersen, després del fatal accident, i acabant
amb el que he trobat que és un final sorprenent: l'explicació de la veritat des
esdeveniments que anuncia l'estudiant a la cinquena línia només començar la novel.la.
He pogut apreciar la passió que transmet l'escriptor per les matemàtiques, la lògica i la
filosofia, i una petita projecció biogràfica del mateix Martínez: el narrador-protagonista
és un jove matemàtic argentí becat a Oxford (tal com ell).
Al llarg de la lectura m'ha cridat l'atenció el petit degoteig de paraules anglosaxones
que crec que són típiques de la parla argentina i que per tant a la traducció s'han
mantingut talment: fellow, college (10), close papers (44), dona (51), court (70), bed
and breakfast (89), copycat (103), punting (108), politeness (111), glide (180).
M'han captivat les petites històries o contes que hi ha dins la novel.la perquè a a
mesura que avançava en la seva lectura, em submergia dins aquell “mon”. Són:
el conte de l'escriptor italià Dino Buzzati (70-73); la història de la vida i consumpció
de Frank Kalman (76-81); la de Mr Jules Amberes (113); la del metge Howard Green
(122-123); la de William Burke (155); les històries del mag argentí René Lavand (176);
el cas de Mrs. Crawford (185-188); i la història del rei Nissam guerrer infinit (209-211).
A destacar una frase transcendental: “L'home no és més que la sèrie dels seus actes”.
4. Argument
Un jove estudiant argentí viatja a Oxford amb una beca per a estudiar Lògica.
La seva tutora Emily Bronson li recomana que s'allogi a casa de Mrs. Eagleton,
una velleta simpàtica que viu amb la seva néta Beth. Als pocs dies comença a
jugar a tennis amb tres companys més, entre ells la Lorna per qui té especial
interès. Un dia, quan tornava a casa, es troba davant la porta de la seva llogatera
amb un senyor que anava a visitar la seva amiga Mrs. Eagleton. Era el professor
Arthur Seldom i quan entren es troben amblèscenari del que sembla in assassinat.
La velleta havia estat ofegada amb un coixí. Comencen les investigacions per part
de l'inspector Petersen i la sospitosa és Beth perrò Seldom diu haver rebut aquella
tarda un missatge citant aquell domicili amb una hora concreta, les tres de la tarda,
i un cercle dibuixat. Aquí Seldom i l'estudiant comencen la seva amistat i van fent
suposicions filosòfiques sobre teories matemàtiques per descobrir l'assassí.
Seldom duu a l'estudiant a conèixer un amic seu, Fran Kalman que està agonitzant
a l'hospital. L'amistat entre Lorna i l'estudiant es fa més ferma i comencen a
flirtejar. Uns dies després a la porta del despatx de Seldom, el jove troba un altre
missatge amb el nom de l'hospital, una hora i un altre dibuix: dos parèntesi un
enfront de l'altre. El professor i ell pensen que el pròxim ha estat Frank però, en
realitat, es tracta del pacient del llit del seu costat, i que li troben una punxada
d'agulla a un braç com si li haguessin injectat algún verí. Les investigacions
apunten a un assassí en sèrie, que empra una sèrie lògica de símbols adreçats a
Seldom, com si d'un desafiament es tractàs. Un dia, en visitar Lorna a l'hospital on
fa feina, el jova s'assabenta dels pocs dies de vida que li queden a una nena que
espera el transplantament d'un pulmó que no arriba, i també coneix al seu pare:
un home impotent i desesperat.
Després de diverses hipòtesis, apareix el que sembla un altre assassinat amb un
altre símbol associat: un triangle. És el músic del triangle que toca a la mateixa
orquestra en què toca Beth. Però a diferència dels altres dos, sembla ser una mort
natural. El perfil psiquiàtric que Petersen ensenya a Seldom no els ajuden gens a
aclarir els crims, anomenats “imperceptibles”, i l'inspector demana al professor el
següent símbol per a la resolució de la sèrie lògica. Però vet aquí que succeeix un
fet esgarrifós: un autobús cau per un precipici, anomenat “el triangle cec”, i no ha
ha cap supervivent dels deu nens amb la síndrome de Down que hi viatjaven. Poc
abans de que succeís, a l'hospital havien rebut una telefonada anunciant: “El quart
de la sèrie és el Tetraktys. Deu punts al triangle cec”. El conductor era el pare de
la nena que esperava el transplantament del pulmó. Petersen ja tenia el culpable de
totes les morts: matà a Mrs. Eagleton, que coneixia per haver coincidit a l'hospital
quan ella anava a fer-se les revisions oncològiques. Simulà haver mort el pacient
del llit contigu al de Frank. I com que figurava a la llista del concert on va morir el
percussionista, Petersen també el culpà de la seva mort. Aquestes tres morts les
havia comès, segons l'inspector, per dur a terme l'accident i assegurar-se així
un pulmó per a la seva filla: “És difícil saber fins on arribaria un per el seu fill”,
havia dit Petersen.
De sobte l'estudiant ho va veure, allò que Seldom volia que veiés des del principi,
i el va anar a buscar perquè li expliqués tot. Seldom li exposà la veritat: el dia que
es trobaren davant la casa de Mrs Eagleton, havia rebut un missatge de Beth
explicant-li el que havia fet i va decidir d'amagar aquell crim en una sèrie de
suposats crims associats a uns símbols que ell anava deixant. Així va fer veure
assassinats que no ho eren. Però el darrer fou una coincidència: el pare de la nena
sabia la continuació de la sèrie i allò li donà una possibilitat per al seu pla.
Descargar
Enviado por: | jero |
Idioma: | catalán |
País: | España |