Historia del Arte


Columnata de San Pedro del Vaticano


COLUMNATA DE SANT PERE DEL VATICÀ

Gian Lorenzo Bernini S. XVII

Situació en el temps

Es troba al Vaticà de Roma.

Context històric i Estil = que la Façana

Anàlisi Formal

Bernini dóna solucions amb la Columnata a alguns problemas, com:

- la plaça havia de permetre la perfecta visió del Papa per la benedicció que es fa des

de la façana.

- salvar els desnivells del terreny i facilitar l'accés als palaus papals

- donar a la plaça una forma que correspongui al sentit simbòlic d'una Esglèsia.

Bernini traça dos espais:

-1er: plaça recta en forma de trapezi, limitat per 2 ales divergents que convergeixen a

mesura que van allunyant-se de la basílica. Les ales estan constituïdes per una

columnata d'ordre dòric coronada amb un entaulament jònic amb estàtues, delimitant

la plaça recta que és inclinada, per salvar el desnivell. Hi ha la columnata corba als

extrems de les dues ales, que genera un espai més gran, de planta el·líptica.

Les columnes estan amunt d'un estilobat, format per 3 graons i coronades per l'entaulament que es trenca i avança en cada petit pòrtic.

Tot el conjunt està rematat per una balaustrada de 150 estàtues de sants. Les columnes formen 2 pòrtics oberts per separar visualment la plaça de l'exterior.

Al segle XX van fer una gran avinguda Via de la Consolació que dóna una gran perspectiva urbana.

Concepció de l'espai

Aconsegueix una perspectiva urbanística gràcies a la combinació de línies rectes ( ales ) i línies corbes ( columnata ). La plaça el·líptica fou situada lluny de la façana per permetre la contemplació global de l'edifici i la cúpula.

La columnata està de forma divergent per aproximar òpticament la columnata i la façana en un il·lusionisme barroc, alhora que els braços de la columnata són més baixos que la façana, i així exagera l'altura de la façana i sembla que s'apropi.

Es destaquen 2 elements urbanístics:

  • centre de la plaça amb l'obelisc ( lloc de reunió )

  • 2 braços el·líptics que donen més visibilitat creant un impuls emocional cap al temple.

Els edificis laterals estan construïts amb una falsa perspectiva ( deformació finestres i portes ) per aconseguir una imatge més impotent de la façana de la basílica.Espai dinàmic i fosc, amb combinació de 2 tipus de plantes: trapezi i el·lipse, fent l'espai unitari.

Significat

ENCÁRREC:

Per un mecenes dels grans papes del Barroc, va encarregar la plaça i la columnata.

SIGNIFICAT:

Expressa de manera simbòlica els braços protectors de l'esglèsia abraçant tota l'humanitat, perqué la columnata era el lloc dels no batejats.

Simbolitza una comunió entre l'Esglèsia triomfant i l'Esglèsia militant.

La cúpula expressa el paper de cap de la cristiandat.

Les estàtues de la columnata actuen com a commemoratives de l'estabilitat de la fe.

Les fonts de l'obelisc expressen el tema de càntir paleocristià i l'obelisc egipci.

La creu es converteix en símbol victoriós de Crist.

La superficie de la plaça presenta un simbolisme perquè la seva forma és un compromís entre el cercle i l'el·lipse.

La plaça recorda la forma d'un amfiteatre romà.

La columnata simbolitza l'abraçada a l'esglèsia i crea un impuls emocional a la basílica i la tomba de St. Pere.

Funció

Les columnes tenen funció litúrgica (missa) i funcional.

Lloc destinat als no batejats i un recorregut d'aixopluc a les processons i les festes del Corpus Domini.

Les columnes tenen funció propagandística del poder temporal i espiritual de l'esglèsia de la Contrareforma romana.




Descargar
Enviado por:Morena
Idioma: catalán
País: España

Te va a interesar