Postimpresionismo

Arte contemporáneo del siglo XIX. Pintura francesa. Gauguin. Toulouse Lautrec. Van Gogh. Cézanne

  • Enviado por: Jordi
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 3 páginas
publicidad

Exposició Oral: El postimpresionisme

Introducció referida a l'època i relació temps obres

L'època en que transcorre el postimpresionisme és en el segle XIX, on el proletariat es constitueix com una classe social nova, a causa de la industrialització de tot Europa que cada cop creava més desigualtat econòmica. És una època de nous corrents ideològics que lluitaven forçats per les injustícies socials, per aconseguir tenir més pes en la societat.

El capitalisme al començament del S.XX va ser una de les característiques de la nova manera de viure que s'acostava.

Les obres del postimpresionisme tenen una relació propera amb l'època en que van ser creades, doncs hi ha moltes obres de Van Gogh que reflexen el treball en les indústries cotoneres. ( ensenyar dibuix Van Gogh, de la filadora).

Característiques

Postimpresionisme- terme que engloba els diferents estils pictòrics que van succeir a França l' impressionisme, entre 1880 i 1905 aprox.

Característiques:

  • Forts contrastos de colors

  • Trencament de la prespectiva

  • Major simplicitat en les línies i disminució dels detalls

  • Autors més internacionals:

  • Cezanne

  • Gauguin

  • Van Gogh

  • Rosseau

  • Seurat

  • Toulouse-Lautrec

    • Basaren les seves obres en l'ús del color experimentat per els impresionistes i en presentar una visió més objectiva del món.

    Gogen (Gauguin) (1848-1903)

    Pintor francès. Dedicat a la borsa, pintava per gust, fins que li admeteren una obra en un Salon i des d'aquell moment exposà amb impressionistes. Més tard, el 1883, una crisi borsàtica l'obligà a viure de l'art. Va conviure amb molts pintors i també, amb Van Gogh. Els que el coneixien deien que era un personatge complex, culte i amant de la cultura occidental, cosa que també es pot veure amb les seves obres.

    Obres- Es va centrar en la representació a base de superfícies planes i decoratives. Es va caracteritzar per la realització del color. Revitalitzava els colors plans en amplies superfícies , delimitats per línies marcades i sinuoses. Les seves obres tenien un tema exòtic.

    Dues de les seves obres més emblamàtiques són:

    • La Oran Maria

    • Dones de Tahití

    Tolousse- Lautrec (1864-1901)

    Pintor i litògraf llenguadocià. Dos accidents a l'adolescència el deixen esguerrat i nan. Anà a París i entrà en el taller de Bonnat, on menà una menà una vida bohèmia. Freqüentà tot tipus de locals als quals sempre intentà representar fidelment. El 1891 féu el seu primer cartell per al Moulin Rouge.

    L'abús de l'alcohol i el cansament el portaren a retirar-se a una clínica de Nevelly i més tard al castellde Moramé, on morí.

    Obres- les primeres obres foren de tema militar i hípic. És l'iniciador dels cartells publicitaris. La seva obra és va caracteritzar per els intensos grabats de contorn i colors plans.

    Moltes obres eren pintades sobre tela o bé sobre cartró, amb colors dissolts en essència, i aconseguí així una gran espontaneïtat en el traç, mitjançant el qual volia expressar el moviment, una de les seves grans preocupacions.

    Van Gogh

    Pintor holandès. Després de fracassar en el seu intent de seguir la carrera eclesiàstica i sofrir diferents desenganys sentimentals, es tresllada al 1886 a París, a on residia el seu germà Theo. Allí va entrar en contacte amb Emile Bernard, Tolouse-Lantrec i Gogen (Gaugin). Però poc desprès va marxar al sud de França en busca de soledat i va residir a Arlés, a on va compartir taller amb Gogen. Finalment les seves desavinences van ser tan grans que van acabar separant-los. Va sofrir epilèpsia hereditària i crisis de bogeria, en una de les quals es va tallar el lòbul de l'orella. Poc després va ser internat a un hospital d'Arlés. Al maig de 1890 va tornar a París i es va instal·lar a Auvers-sur-Oise, i es va suïcidar d'un tir de revòlver.

    Van Gogh s'inicia amb una pintura de tons foscos i humanitat profunda, com es pot apreciar en els menjadors de patates. Poc després la seva pintura es torna més clara i transparent, per exemple, en els paisatges d' Asnianes. En la seva etapa de Provensa realitza diferents paisatges i interiors a on ressalta la pinzellada sinuosa, com el camp de blat groc, i una gran varietat de retrats, que constitueixen el més important de la seva obra. A l'asil de Saint-Remy va executar grans obres com Autorretrat i xiprés sota la lluna.

    Obra de Van Gogh- L'església d' Auvers

    L'església d'Auvers està feta amb una pinzellada pictòrica que dona molt expressivitat, amb colors blaus i verds i amb matisos de colors freds. Es típic també, que el cel de les pintures de Van Gogh, sigui un cel agitat, que mai està tranquil, cosa que reflexa l'estat emocional que vivia ell. És una obra de genere paisatgístic, on la majoria de línies són corbes cosa que dona inestabilitat i misteri al quadre.

    Cézanne

    Pintor provençal. Cursà estudis clàssics al Collège Bourbon. El 1861 anar a París a estudiar, on conegué el grup de futurs impressionistes. El 1888 conegué Van Gogh i Gauguin. El 1904 exposar al Saló de tardor i li arribà el triomf. El 1906 pintant a ple aire, li caigué un llamp, i morí poc temps després.

    La seva pintura es caracteritza per la preocupació pel volum i perquè realitza bastants estudis de les formes i els colors. Cézzane es va interessar per ressaltar les qualitats materials de la pintura respectant éssers vius i paisatges, volums i relacions entre superfícies. Es va interessar per les formes geomètriques i la llum prismàtica i inherent en la percepció de la naturalesa i va anticipar els experiment del cubisme.

    Obra de Cézzane- (pg. 483, llibre) Pomes i taronges. Aquest bodegó fet a l'oli, és un dels més famosos de Cézzane. Se'n destaca la pinzellada pictòrica i expressiva que té, la utilització dels colors càlids i el blanc de la roba i la llum obliqua. Cézzane construiexi les formes a partir de volums purs, les modela mitjançant plans d'un color poderós i introdueix una gran quantitat de punts de vista. Així, el plat amb pomes i la taula són vistos des de dalt, mentre que la fruitera i la gerra tenen una perspectiva lateral.

    Exposició oral · Història de l'Art · El Postimpresionisme · 11 de desembre