Música en el siglo XX

Romanticismo alemán. Tempo rubato. Piano. Beethoven. Listz

  • Enviado por: Carlos Matás
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 1 páginas
publicidad

  • On surgeix el moviment romàntic i quines són les seves ideologies?

El Romanticisme apareix en Alemanya a principis del segle XX. Durant el Romanticisme existeixen alhora tendències molt diferents, i de vegades contradictòries. La burgesia triomfa damunt la noblesa, aixó te com a conseqüencia que la burgesia tingui més pes.

Els principals mecenes i protectors dels artistes eren de la burgesia. L´art passa a ser, un mitjà que cada artista fa servir per expressar les seves idees i sentiments més personals, com emocions, sentiments…

La història i la cultura de les èpoques del passat són cada cop més valorades. La natura és molt admirada pels artistes.

  • Que és el Nacionalisme?

És l´interés i admiració per la cultura i les tradicions del propi país (contes, rondalles, tradicions i cançons populars).

  • Característiques musicals del romanticisme.

Al romanticisme es passa a l´expresivitat.

Al romanticisme s´escriuen ritmes complexos per tal de aconseguir més expresivitat, aixó crea un efecte d´agitació i apassionament molt típic d´aquesta época. Un element ritmic molt utitzat és el tempo rubato, que consisteix a canviar per uns moments la velocitat de la pulsació, amb finalitats expresives.

La melodia és l´element que predomina i els compositors ho exploren. Per els compositors, la melodia es perfecta si aconsegueix transmitir els sentiments personals, i emocionar l´oient.

L´harmonia continua lligada a la tradició clàssica, es continuen fent servir els acords principals per definir les tonalitas utilitzades. La modulació consisteix a canviar de tonalitat durant el transcurs d´una peça. El cromatisme consisteix a utilitzar en una obra notes que no pertanyen a l´escala de la seva tonalitat.

  • Anomena virtuosos del romanticisme.

Paganini - Violí

Listz - Piano

  • Quin es l´instrument rei del romanticisme?

L´instrument rei per exel-lència és el piano, que substitueix al clavecí.

  • Expliqueu el desenvolupament de la música orquestral.

La música orquestral al Romanticisme te molts més instruments que el Clacissisme, a més de crèixer el número d´instruments per família, s´inccorporen definitivament a l´orquestra tots aquells instruments de vent i percussió que abans només s´utilitzaven ocasionalment.

  • Beethowen.

Compositor i pianista alemà que va nèixer a Bonn i va morir a Viena. Des de ben petit demostrà un gran sentit musical. El seu primer mestre va ser el seu pare. Als onze anys va substituí a l´organista de la cort. Al 1792 va rebre lliçons de Haydn i Salieri. A Viena, va passar quiasi tota la seva vida i on va fer la major part de les seves obres. Al 1801 es va començar a notar-se una sordera, que amb el temps es va fer total, lo qual li va provocar una gran depressió. A su entierro fueron unas 10000 personas. Tenia idolatrat a Napoleó, a la qual li va dedicar una simfonia, pero va canviar de idea i li va posar Heròica.

  • Listz.

Hongria, de ben petit, Viena - Paris, Pianista virtuós