Literatura


La meva Cristina y altres contes; Mercé Rodoreda


LA MEVA CRISTINA

I

ALTRES CONTES

(Mercè Rodoreda)



INDEX

PÀGINA

1. Biografia de Mercè Rodoreda ...................................................................... 4.

2. Mercè Rodoreda i la literatura dels anys 30 .............................................. 5.

3. Mercè Rodoreda i la literatura actual ........................................................ 6.

4. Qüestionari sobre els contes ........................................................................ 7.

5. Bibliografia ................................................................................................... 12.

6. Observacions del professor ………………………………………………. 13.


  • Explica breument la vida de Mercè Rodoreda destacant els fets autobiogràfics que van poder influir en la seva obra.

  • La meva Cristina y altres contes; Mercé Rodoreda
    Mercè Rodoreda (Barcelona, 1908 - Girona, 1983) és la novel.lista més important de postguerra per la densitat i el lirisme de la seva obra. És autora de la novel.la catalana més aclamada de tots els temps, La Plaça del Diamant (1962), que es pot llegir actualment en més de vint idiomes. Va començar a escriure contes per a revistes, com a fugida d'un matrimoni decebedor, i més tard, quatre novel·les d'un cop, que després va rebutjar, tret d'Aloma (1938), amb la qual va guanyar el premi Crexells. A les primeries de la guerra civil espanyola va treballar al Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya i a la Institució de les Lletres Catalanes. Exiliada primer a diverses localitats de França i després a Ginebra va trencar el seu silenci de vint anys amb Vint-i-dos contes (1958), que obtindria el premi Víctor Català. Amb El Carrer de les Camèlies (1966) va guanyar el premi Sant Jordi, el de la Crítica i el Ramon Llull. A mitjan anys setanta va retornar a Catalunya, a la població de Romanyà de la Selva, on va acabar la novel·la Mirall trencat (1974) i, entre d'altres, encara va publicar Viatges i flors” i Quanta, quanta guerra”, el 1980, any que li és atorgat el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes. Des de 1998 es convoca el premi "Mercè Rodoreda" de contes i narracions, en homenatge a l'autora. Va ser membre i Sòcia d'Honor de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana.


  • Quina relació va tenir amb la literatura europea dels anys 30? Explica-ho

  • Catalunya era sotmesa en un període que s'anomenava noucentisme (1906-1923), únicament es va fer poesia. Aquí, a Catalunya, la novel·la que es creava era molt poca. A la dècada dels anys trenta, Rodoreda, Villalonga, Pla es van dedicar a escriure'n, però per culpa de la Guerra Civil, molt escriptors van haver de marxar, ja que el català, com qualsevol altre llengua que no fos el castellà, va quedar prohibida.

    Molts escriptors van marxar, com Mercè Rodoreda, ella va anar a França i també Alemanya... on va tenir influencia de James Joyce que va ser qui va escriure “Ulisses”, de Proust que va ser qui va escriure “A la recerca del temps perdut” i de Kafka.

    Tots aquests escriptors, es caracteritzen per un monòleg interior, on presenten uns personatges molt complexos, que utilitzen recursos com el somni, els records... i això fa que moltes novel·les no utilitzin els signes de puntuació.

    Les obres més principals de Mercè Rodoreda són “Aloma”, (1938) premi Crexells 1937, que va fer d'ella una autora de prestigi; encara que, quan la va tornar a publicar l'any 1969, la va revisar fins al punt de gairebé escriure-la de nou, altres novel·les d'aquesta autora són “La plaça del diamant”, “El carrer de les camèlies”, “La meva cristina i altres contes” (1967) i “Mirall trencat”.


  • Quin paper ha tingut i té aquesta autora en el panorama de la literatura catalana actual? Per què?


  • Contesta les següents preguntes referides a alguns dels contes d'aquesta obra. Cal que les respostes siguin àmplies i, si cal, copia'n paràgrafs com a exemple a les teves respostes.

    • LA SALAMANDRA

    - Exposa una autèntica metamorfosi. Explica com es produeix. Perquè la protagonista es converteix en salamandra? Quina importància tenen les relacions amoroses i la infantesa en aquestes conte?

    La protagonista de la història pateix una metamorfosi ja que l'autora ho utilitza com un recurs literari, una metàfora.

    L'explicació de com es produeix la transformació la trobem entre les línies 149 a 166 del conte; quan diu “...em va semblar que les cordes que em lligaven ja estaven cremades. I aleshores va passar una cosa que em va fer estrènyer les dents: els braços i les cames se m'anaven escurçant com les banyes d'un cargol...”

    La protagonista d'aquesta història es converteix en una salamandra perquè l'autora vol fer resaltar que la protagonista a patit un canvi en la seva vida.

    En aquest conte, les relacions amoroses i la infantesa tenen molta importància ja que en aquesta novel·la s'explica que la protagonista de joveneta s'enamora d'un noi que és casat, però que ella no ho sap i aquest enganya a la seva esposa, això ho podem observar cap a la línia 248 ell li diu que ella és l'única persona de la seva vida.


    • LA MEVA CRISTINA

    • El protagonista de La meva Cristina viu una experiència singular. Explica-la detalladament. Com l'afecta posteriorment?

    • Quina és la qualitat principal del personatge? Fes-ne una descripció moral.

    L'experiència que viu el protagonista de la història de “La meva Cristina” la trobem explicada entre les línies 12 a 250 del conte. Aquí, entre aquestes línies, el protagonista de la història fa un petit flash-back i explica el que li va passar mentre ell navegava a la deriva sobre un tauló, explica que li van sagnar les orelles perquè se li van rebentar per dintre, explica com era el lloc on es trobava i com més tard s'adonà que es trobava dintre d'una balena , també explica que un dia la va batejar posant-li el mateix nom que el vaixell en el qual viatjava; com per gana s'anava menjant un mariner que no coneixia de res, que es va trobar dintre de la balena, com anava comptant els dies tot fent petites creus a les barnilles de la balena...

    Això l'afecta posteriorment perquè aquest home es passa molt de temps dintre de la balena, anys, això fa que aquest home no tingui papers ni res per poder-lo identificar. Com a conclusió podríem observar com aquest home és rebutjat per la societat; com tothom el mira malament i l'anomena la perla per tot l' “embolcall” que porta en el seu cos.

    Aquest home moralment està descompost perquè ningú l'accepta com és, tothom acaba fent comentaris d'ell i ell s'acaba sentint malament. I per fugir de tot això ell es refugia a un lloc on només hi van les papallones a morir.


    • LA SALA DE LES NINES

    • La vida del protagonista de la “sala de les nines” ha estat marcada per la seva infantesa i per la relació amb la seva mare. Com? Per què? Quina evolució pateix?

    La vida del protagonista d'aquesta història ha estat marcada per la seva mare perquè, abans que nasqués, ella volia tenir una nena i no un nen, malgrat el seu desig, però, va tenir un nen i com que ella volia tot lo contrari, igualment vestia amb vestits de nena el seu fill , li posava llaços al cap i el feia jugar amb nines.

    L'evolució que pateix aquest pobre nen és que acaba fent “coses de nena”, fins i tot es construeix una habitació a l'altell on guarda nines i més nines, i allà, ell les vesteix, les desvesteix, els cus vestits, les abraça i els parla com si fossin persones de veritat.


    • EL RIU I LA BARCA

    • Explica el valor simbòlic del mar.

    • En aquest conte hi ha una autèntica metamorfosi. Explica com s'ha produït la transformació del personatge. Es tracta d'un procés dolorós? Per què?

    El mar en aquest conte simbolitza la llibertat en vers el protagonista de la història.

    La metamorfosi que pateix el protagonista d'aquest relat es produeix mentre un dia anava a remar al riu.

    L'explicació de la transformació del protagonista la trobem entre les línies 102 a 130 del conte.

    El procés que experimenta el protagonista, al transformar-se, li es una mica dolorós perquè diu: “... sentia una pressió terrible a cada costat del coll...” línia 118-119 del conte.


    • AMOR

    • En general, les relacions amoroses acostumen a ser molt negatives en la producció rodorediana. Aquest conte n'és una excepció. Explica quina relació mantenen el marit i la seva esposa.

    El matrimoni d'aquest conte manté una relació de monotonia, ja que, entre les línies 43-44 del conte, el marit explica a la persona que està a la merceria; que al cap de trenta anys tot és el mateix, però a la vegada són feliços tots dos.

    La seva esposa es passa el dia netejant i netejant i deixant les coses netes, cosint... ja que el protagonista explica al personatge que està a la merceria que la seva dona només vol coses per fer servir, ja que un any li va regalar un collaret i ella mai se'l va posar.

    Aquest conte explica com era la vida d'una dona dintre del matrimoni anys enrera: la dona corrent tot el dia, amunt i avall, fent les feines de la casa, ella sola i quan venia el marit, ajudar-lo a dutxar-se, tenir el sopar ja apunt i fet.


    BIBLIOGRAFIA

  • Rodoreda, M; “LA MEVA CRISTINA I ALTRES CONTES”; Editorial: edicions 62; Edició: Barcelona 2001

  • Carbonell, A, Cassanyes, M, Gallart, M; “LLENGUA CATALANA I LITERATURA”; Editorial: Teide S.A; Edició: Barcelona 2001

  • Varis; “LITERATURA CATALANA, LITERATURA CASTELLANA”; Editorial: Biblograf, S.A; Edició: Barcelona 2000

    • Ajut d'internet

  • http://www.uoc.es/lletra/noms/mrodoreda/ img/mercerodoreda_vert.gif

  • LA MEVA CRISTINA I ALTRES CONTES

    13




  • Descargar
    Enviado por:Nikaya
    Idioma: catalán
    País: España

    Te va a interesar