Interior holandès I; Joan Miró

Surrealisme. Museu d'Art Modern. Nova York. Anàlisi formal i estilìstic. Interpretació. Valoració i Conclusió

  • Enviado por: Betsy
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 2 páginas
publicidad
publicidad

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL

1.1 Catalogació

- Títol: Interior holandès I

- Pintor: Joan Miró

- Cronologia: 1928

- Moviment artístic: Surrealisme

- Localització actual: Museu d’Art Modern, Nova York

1.2 Elements materials i tècnics

- Tècnica: oli

- Suport: tela

- Material: Pigments, oli, vernís, ...

- Instruments: pinzells i paleta

- Mesures: 92 cm x 73 cm

2. ANÀLISI FORMAL I ESTILÍSTIC

- Descripció: Hi podem veure el llaüt (encara que augmentat) en el centre, l’home que el toca, el gos en primer terme, el gat sota la taula, i la finestra amb el paisatge, a l’esquerra. També hi ha una dona en el tocador del llaüt.

- Elements plàstics:

• Dibuix: Hi ha una línia que delimita els diversos elements. Hi ha línies de relació que connecten els diversos personatges i objectes i els vigorosos traços negres que travessen les taques de color.

• Color: Utilitza els colors purs, de manera plana. Són molt brillants. Tres grans bandes de color configuren l’habitació.

- Composició: Tancada i asimètrica. Les línies compositives són diagonals sinuoses. Té un moviment dansant.

- Espai: El fons és tridimensional. Les línies diagonals, el paisatge del fons, ... són recursos de profunditat.

- Estil i artista: L’obra s’emmarca en el surrealisme oníric, malgrat que normalment l’emmarquem en el surrealisme abstractiu, i desenvolupa amb el seu llenguatge propi un món particular a partir d’una obra prèvia. Cal afegir-hi la importància que donava al color i les formes esquemàtiques i aparentment senzilles que fan d’aquesta obra una de les més representatives de Miró. En el procés de la seva formació, Miró va rebre diverses influències, que van des del noucentisme fins al fauvisme i el cubisme. La seva arribada a París, el 1920, i el lligam amb el grup surrealista van fer que derivés cap a una pintura molt arrelada a la terra, a partir de la qual universalitzava els seus valors amb una simbologia pròpia en la qual el color té molta importància.

3. INTERPRETACIÓ

- Tema: L’any 1928 Miró va viatjar a Holanda i, fortament impressionat per alguns pintors holandesos del S. XVII, va pintar una sèrie en què els interpretava a la seva manera.

- Iconografia: Versió lliure de la pintura de Hendrick Maertensz Sorgh: un tocador de llaüt en un interior de casa holandesa – la noia que hi havia a l’original ha estat suprimida -, amb un gat i un gos.

- Iconologia: El món particular de Joan Miró ens deixa una obra polisèmica i de lliure interpretació, no tancada a noves interpretacions.

- Destí: Exposició a la Galeria Bernheim

- Funció: Estètica. Miró pretenia fer una obra estètica fent alhora la dissecció d’una obra clàssica i integrant-la fins el seu món particular.

- Context històric: En ple surrealisme, el món dels somnis i de la fantasia esdevé un dels principals temes pictòrics, ja que crida l’atenció als pintors d’aquest moviment. El naixement de la psicoanàlisi, basada en les teories freudianes, és la clau per analitzar les obres mironianes que es mouen dintre del surrealisme abstractiu i oníric.

4. VALORACIÓ I CONCLUSIÓ

Aquesta obra és molt important perquè és impressionant el detall del dibuix dels pintors holandesos del S. XVII, Miró va pintar tres Interiors holandesosque tradueixen al llenguatge del pintor català les seves escenes originals. Interior holandès Irepresenta la consolidació d’un nou llenguatge pictòric iniciat el 1923, que ja mostra les claus de la pintura de Miró.