Hermanas Agazzi

Enseñanza. Educación. Pedagogía. Pedagogas y educadoras italianas. Metodología educativa. Legado

  • Enviado por: Afrodita
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 7 páginas
publicidad

'Hermanas Agazzi'

EI: Característiques, planificació i organització

03.11.06

CONTEXT HISTÒRIC

  • 1873 - 1914: Segona revolució industrial

  • crisi capitalisme, a causa de:

  • nou impuls de la industria.

  • apareixen fonts d'energia com l'electricitat, el petroli, la dinamo o generador elèctric, la turbina…entre d'altres.

  • Esgotament de les mines d'or.

  • La súper producció: baixades de preus i baixades de beneficis.

  • Esgotament de la tecnologia inicial.

  • Crisi financera.

    • Renovació de les indústries: desenvolupament de la indústria siderúrgica i química.

    • Progrés del transport:

      • Creació de la xarxa ferroviària Europea.

      • Construcció de casc de vaixells d'acer.

    • Nous sistemes de comunicacions que afavoreixen la transmissió de notícies:

      • Telèfon

      • Telègraf

      • Ràdio

  • Moviments socials del s.XIX

  • Evolució del moviment obrer dividida en tres fases:

    • Fase anglesa: sufragi universal

    • Fase francesa: comunisme i nacionalització

    • Fase alemanya: marxisme

  • L'anarquisme. Exalta:

    • La llibertat de l'individu.

    • L'eliminació de la propietat privada.

  • La primera Internacional

    • Fundació de la AIT (Associació Internacional de Treballadors).

  • La segona Internacional

    • S'organitza la internacional obrera

    • S'estableix una secció femenina

    • S'adapten símbols com l'himne i el dia del treballador

  • Lluita per jornada laboral de 8 hores.

  • Moviments culturals del s. XIX

  • Idealisme i positivisme filosòfics

    • Contempla la natura con una realitat absoluta.

    • Reivindica el valor de les ciències particulars.

  • Romanticisme

    • Defensa de la llibertat en tots els àmbits.

    • Exaltació dels sentiments.

    • Consideració del poble i els components nacionalistes.

    • Contemplació de la natura com a generadora de sentiments subjectius.

    • Tendència a l'orientalisme com a expressió de móns desconeguts.

  • Realisme

    • Sorgeix un art més preocupat per imitar i barrejar estils antics que per crear-ne de nous.

    • Es preocupen de plasmar la vida quotidiana.

    • Apareix l'arquitectura del ferro

  • L'impressionisme

    • Teòrica dels colors.

    • Aparició i divulgació de la fotografia.

    • Orientació realista.

    • Captació de l'instant o diversos moments canviants d'un mateix tema

    • Rebuig a l'art acadèmic de l'època.

    • Estudi de les relacions entre els colors complementaris i primaris i refús del color negre.

    • Plasmació de la vibració de la llum.

    • Treballa a l'aire lliure.

BIOGRAFIA

  • Les germanes Carolina i Rosa Agazzi van néixer a Valongo en 1866 i 1870, respectivament.

  • Les dues van ser educadores formades en l'Escola Normal de Magisteri de Brescia.

  • Van intentar renovar l'ensenyament i introduir la música com a àrea d'aprenentatge.

  • En 1892 dirigeixen dos parvularis on apliquen el seu mètode, creat per elles.

  • Rosa va morir el 1951 i Carolina el 1945.

ASPECTES DIFERENCIALS

  • L'Infant s'ha de desenvolupar espontàniament en un ambient adequat, utilitzant recursos de la pròpia realitat

  • Les seves idees fonamentals son:

    • continuïtat entre casa i escola

    • incorporació de la musica a l'escola

    • educació integral, global i religiosa

  • La finalitat del seu mètode és l'educació social, a través de

    • igualtat

    • fraternitat

    • solidaritat

PRINCIPIS PEDAGÒGICS

Els seus principis pedagògics són :

  • coneixement del nen a través de la observació: el nen està dotat de poders capaços d'ajudar-li en el seu desenvolupament.

  • Caràcter globalitzador: mantenir el principi globalitzador en l'ensenyament dels nens petits.

  • Valoració de l'activitat del nen: necessitat de “pensar fent” i “experimentant” per, d'aquesta manera, arribar al raonament.

  • Valor de l'alegria: joc lliure i endreçat en un ambient afectiu, que respecta els ritmes i necessitats infantils.

  • Valor de l'ordre: ordre material, estètic, espiritual, moral, social i harmònic.

Tot està basat en l'ús intel·ligent de les coses, en l'educació del llenguatge i dels sentits a partir del contacte amb la natura i els objectes, amb ajuda de dos instruments :

  • el museu didàctic : consisteix en col·leccions variades per petites coses i objectes que nens i educadors van aportant. Aquests objectes són característics per la seva senzillesa i claredat que els fan atractiu pels nens i estimulen el joc i l'adquisició de coneixements importants com les formes, els tamanys...

  • les contrasenyes: són símbols intel·ligibles pels nens que ajuden a endreçar la seva activitat i conservar l'ordre de les coses i de l'ambient.

METODOLOGIA

Utilitzen com a metodologia essencial la investigació a través del desenvolupament, per això el seu mètode es basa en respectar la llibertat i espontaneïtat del nen, utilitzant activitats lúdiques com a presentació de continguts

El seu mètode es basa sobretot en:

  • Entrevistes amb pares, professors i alumnes per intercanviar impressions

  • Realitzar practiques de neteja i higiene

  • Organització i estructura de l'espai:

    • a nivell intern

      • seccions per a diferents edats

      • un mestre per secció

      • menjador

      • guarda-roba

    • a nivell extern

      • espais per cultivar

      • espais per tenir cura dels animals

      • aigua per jugar i rentar-se

      • zona de jocs

      • zona d'activitats a l'aire lliure

  • Ordre

  • Fomentar l'activitat espontània dels infants mitjançant el joc

  • Cal que a l'escola es respiri un ambient familiar

  • Activitats:

    • Exercici físic associat a exercicis de vida pràctica

      • Horticultura

      • Jardineria

      • Cura d'animals

    • Tenir cura d'un mateix i del grup

      • Higiene i autonomia personal

      • Activitats col·lectives: parar taula, guardar la roba...

      • Exercicis d'ajuda mútua i fraternal

      • Activitats de cant i joc espontani

      • Exercicis de llenguatge

      • Activitats en el museu didàctic (museu del pobre)

  • Per a que el nen adquireixi els principis d'una vida ordenada a de passar per tres graus o etapes:

    • 3 anys: representada per

      • objectes o dibuixos d'éssers

      • objectes familiars

      • animals domèstics

      • fruites conegudes

    • 4 anys : representada per

      • instruments de treball

      • mobles

      • utensilis domèstics

    • 5 anys : representada per

      • línies geomètriques com a símbols representatius

PAPER DE L'EDUCADOR

  • esperit maternal

  • coneixedora de les necessitats i peculiaritats dels infants

  • intuïtiva

  • vocacional

MATERIALS

  • Per Carolina i Rosa Agazzi el material ha de ser suficientment motivador perquè els nens no el rebutgin.

  • Utilitzen materials de la vida pràctica del joc.

  • Per a elles cap material és inútil si se sap treure d'ell els beneficis que amaga.

  • Un fet molt important és el de treballar amb “el museu dels pobres” format per coses que van des del que té un nen a les butxaques a diferents materials com ferro, fusta, gots...

  • És amb aquests materials amb que les Agazzi basen el seu ensenyament sensorial.

  • Per elles, l'aprenentatge del llenguatge i del cant tenen un paper molt important, ja que el cant constitueix un tractat d'educació rítmica, expressió corporal, dramatització i exercicis de psicomotricitat.

OBRES IMPORTANTS

  • L'abbicci del canto educativo

  • Bimbi cantante

  • L'arte della poccola mani

  • Il metodo Agazzi- Pascuali.

C2: EI: Característiques, planificació i organització EI-1AT

-0-