En busca del arca perdida; Steven Spielberg

Cinematografía. Películas de aventuras. Indiana Jones. Argumento. Secuencias. Actos. Escenas # Seqüències. Actes. Escenes

  • Enviado por: El remitente no desea revelar su nombre
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 9 páginas
publicidad
publicidad

Indiana Jones - “En busca del arca perdida” (Steven Spielberg).

1 - Story-line

Un aventurer és contractat pel govern dels EEUU, per intervenir en la recerca de l'arca perduda.

2 - Sinopsi:

Indiana Jones és un professor universitari d'arqueologia, gustós d'aventurar-se en aconseguir valuoses relíquies històriques. Després de tornar d'una infructuosa missió a Sudamèrica, el govern estadounidenc li encomanarà una nova missió: la búsqueda del Arca de la Aliança, lloc on es creu que els hebreus dipositaren els manaments que Déu havia atorgat a Moisès, la llegenda del qual atribueix un invencible poder a qui el tingui. Per tal motiu, els nazis també van darrere d'ella.

3 - Explicar la seqüència o seqüències que comprenen el primer acte i analitzar la funció que té cadascuna d'elles.

Indiana Jones és un aventurer que va a la recerca de relíquies. A la primera seqüència, veiem a Indy a Amèrica del sud. Ens el situen l'any 1936. Amb l'ajuda d'un mapa, la seva expedició i ell troben un tresor en una cova, però al canviar la peça per un sac de sorra, la cova comença a tancar comportes i el company el traïciona marxant amb el tresor i no ajudant a Indiana a sortir. La traïció li costa la vida i l'Indy se'n surt viu. Fins que un enemic seu apareix (Beloq), i li roba la relíquia respaldat per una tribu d'indígens que han estat enganyats per aquest home.

La primera seqüència té la funció clara de presentar als personatges, situar l'acció i saber que hi haurà un enemic que el coneix d'abans. També apareix un primer conflicte que és no haver aconseguit la relíquia. Això avança que no només tindrà perills, sinó que hi haurà enemics trepitjant els talons al protagonista. Quan fuig, també ens adelanta l'odi que té Indy per les serps.

A la segona seqüència, veiem que no només és un aventurer, sinó que es tracta d'un arqueòleg catedràtic d'universitat. Se'ns presenta un company d'Indy, Marcus Brody, que l'avisa que el servei d'Intel·ligència de l'Exèrcit vol parlar amb ell. Quan un dels homes del servei d'Intel·ligència defineix a Indy, diu que és expert en ocultisme, que casualment, després se sabrà que Hitler també està obsessionat. Pregunta si coneix al professor Raven, ja que després tindrà més endavant relació ja que Indy anirà a veure a la seva filla (que també va ser núvia seva) per anar a buscar el medalló. Els del servei d'intel·ligència explica que han interceptat un comunicat nazi que parla sobre l'intent de conquesta d'una relíquia religiosa. Hitler està obsessionat per l'ocultisme i vol aconseguir l'arca perduda, la qual casualment, Indy ens l'havia situat mentre donava una de les seves classes. És una ara on els hebreus van guardar les taules dels 10 manaments que Déu va donar a Moisès a la muntanya Oret. Tànis és probablement la ciutat on està situada. Indy diu que el professor Raven és el que més sap sobre el tema. Indy comenta que si s'aconsegueix el bastó de Rah, posant el medalló que té la filla del Raven, els raigs del sol incidiran sobre ell mostrant la situació exacta de l'arca.

4 - Explicar les seqüències que corresponen al segon acte, i com està construït l'ascens d'interès. Descriure la funció d'aquestes.

A la tercera seqüència, Marcus Brody arriba a casa d'Indy i li diu que el govern ha decidit que Indy ha de trobar l'arca perduda abans que els nazis. Es presenta el nom d'una tal Marion que sembla ser un antiga núvia d'Indy. Indy puja a un avió i ja es mostra a un home que el mira (la música acompanya un moment d'estranyesa per part de l'espectador, ja que no sap res d'aquell personatge). Un recorregut d'un mapa ens mostra cap on es dirigeix Indy: Nepal. Aquí ens trobem a Marion al seu bar. Està apostant qui aguanta més bevent Vodka. Aquí es demostra que és una persona resistent. Indy apareix al bar i Marion l'escridassa per deixar-la plantada quan eren més joves. Indy li demana el medalló. Ella li diu que torni demà. Apareixen un grup de persones (entre ells, l'home de l'avió) que ataquen Marion demanant-li el medalló i quan li estan apunt de fer mal, Indy la salva. Un dels homes es crema la mà amb una cara del medalló quan l'intenta agafar.

A la quarta seqüència, Indy i Marion arriben al Caire. Indy parla amb un amic seu. Es mostra un mico. L'amic ajudarà a Indy a desxifrar el medalló trobant a un vell que en sap. Indy i Marion passegen pel basar. Són atacats per uns homes. Indy deixa a Marion a un carro perquè no estigui en mig de la baralla, però el carro marxa emportant-se-la. Indy la busca. S'ha amagat en un cistell que han descobert uns homes i de l'emporten en un camió. Indy dispara al conductor i al matar-lo, el camió volcà i explota. Indy creu que Marion ha mort.

A la cinquena seqüència, es veu al mico que està amb un Indy decaigut. Indy entra a un bar i es troba amb Beloq. Es veu algú passant-li una pistola a un altre, mentre Beloq i Indy parlen. Quan Indy es cabrejia i treu la pistola, tots els que hi ha al bar també treuen les seves armes, però un grup de nens salven a Indy. Veiem que el mico és un infiltrat. Un homes entra a casa de l'home que els desxifra el medalló i posa verí al menjar. L'home marxa i venen Indy i els demés. El mico menja i és enverinat. El vell, explica què posa al medalló. Adverteix que no s'ha de profanar l'arca i parla sobre l'altura del bastó. Diu que se li ha de restar una Ara en honor a un déu, tal i com posa a la part de darrera del medalló, la qual no té Beloq. Descobreixen que el menja està enverinat.

A la sisena seqüència, Indy va a la cambra on, amb el bastó li dirà la situació exacta d'on és l'arca. Quan el sol ho mostra, Indy marxa. Es troba amb Marion en una tenda on està presonera. Indy decideix no descordar-la perquè ell sap on és l'arca i si la descorda, la buscaran rastrejaran la zona, trobant l'arca.

A la setena seqüència, els nazis creuen que haurien de pressionar la noia perquè al tenir molt de temps el medalló, podria saber alguna cosa ja que no estan trobant res. Es veu com arriba l'home que es va cremar la mà amb el medalló que serà qui la pressions. Troben el lloc on descansa l'arca. El cel està fosc i cauen trons (Déu s'està enfadant). Obren una trempada i es veuen serps (Indy té pànic). Beloq descorda a Marion i ella es posa un vestit que li dóna mentre intenta treure-li informació a ella. Descendeix Indy al soterrani. Tira gasolina i crema algunes serps amb foc. Beloq i Marion beuen alcohol. Aquí es veu per què abans Marion havia apostat al bar amb un altre home. La resistència de Marion i la poca de Beloq demostren la intel·ligència que té la noia. Ella agafa un ganivet i diu de marxar mentre l'altre està tan borratxo que li fa gràcia i no la para, però el que té la mà cremada la deté. Indy i Sara troben l'arca. La pugen amb una corda. Els nazis descobreixen l'excavació d'Indy. Li treuen la corda perquè no pugui pujar. Tiren a Marion al mateix pou on està Indy amb les serps.

A la vuitena seqüència, Indy i Marion estan atrapats en mig d'un munt de serps. Indy veu per on sortir. Aconsegueix trencar la paret gràcies a que l'ha derivat amb una estàtua. Aconsegueix sortir, tot i que Marion passa una estona de por perquè hi ha molts cadàvers.

A la novena seqüència, Indy vol boicotejar el vol de l'avió. Un soldat el pilla i es barallen. Cau el soldat i apareix un home forçut que diu de lluitar amb Indy. Li costa vèncer-lo. S'afegeix que el pilot treu una pistola. Marion li dóna un cop al cap i aquest cau sobre els comandaments. L'avió es posa en marxa i Marion entra en la cabina per parar-lo, però es tanca la porta. Venen reforços i Marion, des de dins de l'avioneta, els dispara. A l'hora es raja un contenidor de benzina. Indy veu que si no ajuda Marion, l'avioneta explotarà però l'enemic no para de pegar-lo. Al final, un hèlix de l'avioneta talla el cap de l'enemic. Indy aconsegueix treure Marion d'allà, just a temps.

A la seqüència deu, carreguen l'arca en un camió amb destinació al Caire. Sara es troba amb els nois i els diu cap on va el camió. Indy va a la recerca del camió a cavall. Es desfà del pilot del camió i del co-pilot del camió després de moltes dificultats. Quan està com a conductor ell, va tancant el pas als demés cotxes i als soldats. Arriba un soldat que s'aprofita de pegar-li en la ferida que un altre soldat li ha causat al disparar-li. Indy es llisca pel terra rocós per ficar-se pel darrera i sorprendre al conductor. El soldat acaba caient a terra. Indy tanca el pas al cotxe de Beloq. Uns habitants del Nepal ajuden a Indy a camuflar el camió.

A la seqüència onze, Indy i Marion s'acomiaden de Sara. L'arca està a bord d'un vaixell. Indy i Marion viatgen al vaixell. Es fan un petó i Indy es queda dormit. Es veu com la capsa es crema. Els nazis troben el vaixell i van a per Indy. Els nazis roben la caixa. Beloq es queda amb Marion. Indy fuig i neda fins a un submarí per salvar-se.

A la seqüència dotze, arriben els nazis i Indy a la base d'aquests. Beloq li diu al comandant d'obrir l'arca abans de tornar-la a Berlín per assegurar-se que és l'autèntica. Indy apareix per la muntanya mentre els nazis transporten l'arca i els amenaça de volar l'arca si no els hi dóna la noia. Beloq sap com tocar-li la fibra dient-li que l'arca és història i ell és arqueòleg. Indy abaixa l'arma.

A la seqüència tretze, Indy i Marion estan lligats a un pal. Beloq està fent un ritual. Tots els soldats miren expectants i fins i tot ho graven. Dos soldats obren l'arca. El coronel, l'home de la mà cremada i Beloq veuen que només hi ha sorra dins. Tots els aparells comencen a petar. Surten uns esperits de l'arca. Seguit, surten uns raigs (tal i com estaven dibuixats al llibre que Indy va ensenyar als del servei d'intel·ligència). Indy li diu a Marion que passi el que passi, no obri els ulls. Un raig de s'ho emporta tot, cremant-los a tots. S'obre el cel i el raig puja amunt. Indy obre els ulls. Les cordes s'han cremat i ja no estan lligats.

L'ascens d'interès va pujant a mesura que veiem que cada cop hi ha més conflictes. Comença amb el retrobament entre Marion i Indy. Això és més light, per exemple, que quan segresten a Marion. S'explica moltes coses al principi relacionades amb l'arca perquè després vagin creixent sols els conflictes. És a dir, necessitem una mena de guia al principi per poder col·locar els conflictes, ja que l'espectador ja ha estat informat.

5 - Descriure quines són les seqüències que comprenen el tercer acte.

A la seqüència catorze, Indy està amb Marcus Brody i el servei d'Intel·ligència . Aquests diuen que l'arca està guardada en un lloc segur i que s'ha d'estudiar. Indy surt cabreijat de la reunió i li diu a Marion que no saben què és el que tenen a les seves mans. Es veu l'arca sent guardada en una capsa on posa TOP SECRET i classificant-la en un magatzem amb moltíssimes més capses iguals.

6 - Analitzar els falsos desenllaços d' algunes escenes.

De les primeres escenes de la pel·lícula, podem treure que Indy és valent, s'enfronta al que sigui per tal de posseir tresors, ja que és arqueòleg, i entrant a la cova y aconseguint sortir, ja podem veure que té enemics a la seva contra. Després, la petita estatueta de la cova, ni res de les primeres escenes torna a aparèixer. Solament ens mostra la situació.

7 - Analitzar, escena per escena, les dues primeres seqüències de la pel·lícula.

  • Descriure el que passa en ella i la funció de la escena en el desenllaç de la pròpia acció

  • En funció de la resta del desenllaç

  • Descriure els següents passos en el desenllaç de les seqüències:

    • Exposició

    • Ascens d'interès

    • Moment de xoc.

    • Clímax

    • Relaxació

    • SEQÜÈNCIA 1.

      ESCENA 1.

      Ens situa en un paisatge rural. A les muntanyes.

      ESCENA 2.

      S'endinsen en una selva. Els personatges es troben amb unes figures espantoses, i molts d'ells s'espanten. Es troben amb una fletxa i dedueixen que uns indígena són a prop. Se'ns situa l'any 1936 a Sud Amèrica.

      ESCENA 3.

      El protagonista encaixa unes parts d'un mapa i un traïdor del grup vol matar-lo amb una pistola a les seves esquenes, però ell s'adona i amb el fuet se la treu. L'home espantat, fuig. Es fa un pla d'Indy recollint el fuet i un del grup mirant-lo (el fuet). És un pla que avança una escena en la que quan Indy necessiti el fuet, l'altre no li donarà, perquè ha vist que és molt hàbil. Abans d'entrar a la cova, Indy agafa sorra en una bosseta que avança el canvi que farà en lloc de l'ídol.

      ESCENA 4.

      Entren a la cova. Allà hi ha taràntules que es posen a les seves espatlles.

      ESCENA 5.

      Indy li diu al company que no li doni la llum, i quan s'aparta i posa la mà a la llum, apareix de la paret unes punxes amb un cadàver atravessat. Això demostra dues coses: que la cova té trampes i que Indy és tot un expert. Continuen el camí.

      ESCENA 6.

      Es mostra, més endavant, una mena de pou que se'ns avança perquè després serà un obstacle quan Indy li digui al seu company que li llanci el fuet i l'altre digui que li llanci primer l'ídol.

      ESCENA 7.

      Arriben davant de l'ídol, treu una mica de sorra per compensar el pes de l'ídol i el canvia per la bossa. Quan sembla que se n'ha sortit, es gira, però la bossa descendeix per un conducte. Indy se n'adona que no li ha sortit bé i sap que ha de fugir. Ja no importa vigilar de no trepitjar les trampes. Només importa sortir corrents en mig de tant enderrocament.

      ESCENA 8.

      El company salta el pou, i es trenca el fuet. Indy arriba i li diu que se'l llanci, però el company li diu que primer l'ídol perquè no hi ha temps per discutir, ja que una comporta s'està tancant. Quan se'l tira, Indy demana el fuet, però l'altre fuig. Indy salta el pou i aconsegueix sortir.

      ESCENA 9.

      Passa la comporta pels pèls i li dóna temps a agafar el fuet. De cop, es veu un cadàver i seguit, quan Indiana es gira per sortir corrents, es troba amb el company amb una fletxa al cap. Agafa l'ídol i li diu: “Adéu, estúpid”. Sembla que ja s'ha acabat, però de cop apareix una bola de pedra gegant que el persegueix. Es tira i surt fora de la cova.

      ESCENA 10.

      En quan cau a terra i s'estabilitza, es troba espantat davant d'una tribu d'indígens que l'estan apuntant amb les seves llances i fletxes. Es veu al que abans havia intentat disparar a Indiana quan duia el mapa, i de cop cau a terra mort amb fletxes clavades a l'esquena i passa per sobre seu un home que pronuncia el nom d'Indiana, per tant, es dedueix que el coneix. Més s'incrementa aquesta idea quan diu que sempre li treu les seves troballes. Indiana li dóna l'ídol mentre Beloq, l'enemic, diu que si sabés parlar l'idioma dels indígena, els podria advertir de la seva maldat. Els enganya amb alguna creença i mentre Beloq parla amb els indígena, Indy fuig corrents.

      ESCENA 11.

      Indiana fuig mentre el persegueixen.

      ESCENA 12.

      Es veu una avioneta reposant en un riu i un home assegut sobre el patí de l'avió pescant. De cop, pesca alguna cosa però Indy li diu que arrenqui el motor que marxen. El de l'avió es queda un moment pensant, ja que l'ha pillat justament quan havia pescat. L'home arrenca l'avió, i Indiana aconsegueix fugir.

      ESCENA 13.

      Sembla que ja s'ha acabat, però mentre estan a l'aire, al seient on s'ha posat Indiana hi ha una serp i s'espanta. Això demostra que és vulnerable, ja que diu que li fan por les serps.

      SEQÜÈNCIA 2.

      ESCENA 1.

      Veiem a Indiana impartint una de les seves classes d'arqueologia i podem observar l'abundància de noies a la classe. Avança que les noies estan, no per les seves classes sinó perquè és atractiu, ja que seguit, una noia li ensenya a Indiana el que porta als ulls escrit ( LOVE YOU) mentre ell està donant la classe. Moments abans, entra a la classe un home, Marcus Brody a escoltar-lo. Indiana parla sobre una arca d'or amagada en una cambra. Això també ens avança la importància de l'arca posteriorment. Sona el timbre i marxen els alumnes. Mentre Indiana l'explica que Beloq li va roba la relíquia, Marcus li comenta que el servei d'Intel·ligència està esperant-lo per parlar amb ell.

      ESCENA 2.

      El servei d'intel·ligència ens adelanta que és expert en ocultisme i que és un home de moltes facetes. També parla sobre el professor Raven. El servei d'intel·ligència explica a Indiana Jones que els nazis porten dos anys amb equips d'arqueòlegs buscant tota classe d'objectes religiosos. Diuen que Hitler és un expert en ocultisme. El llegeixen el comunicat perquè està xifrat, i Indiana entén tot el que posa. Indy comenta que l'autèntic expert és Raven, doncs va ser el primer a fer un estudi de Tània, la ciutat on probablement es troba l'arca. Es parla sobre el bastó de Rah. Es fa un comentari sobre que no se sap l'altura exacta, però no se li dóna gaire importància, tot i que realment, és molt important l'altura del bastó. Es deia que si es trobava el bastó, es col·locava en una sala amb la maqueta del mapa de Tànis a terra i es col·locava el medalló (que tindrà la filla de Raven) en un lloc concret i a una hora concreta, els rajo solars mostrarien on era situada l'arca. Indy mostra en un llibre quina forma té l'arca, i Marcus dius que l'arca destrueix muntanyes, per això els del servei d'intel·ligència entenen perquè Hitler la vol. Es diu que l'exèrcit que tingui aquesta arca, serà invencible.

      8 - Explicar quin és el conflicte general.

      Al 1936, Indy, un arqueòleg que alterna la seva càtedra a la universitat amb intrèpides expedicions arqueològiques, descobreix que els nazis tenen en el seu poder detallada informació sobre on para la llegendària Arca de la Aliança, antiga dipositària dels Deu Manaments dictats por Déu al poble hebreu. Preocupat pel temible ús que els alemanys volen fer de tal trobada, ja que Hitler pretén fer servir el poder de la relíquia per a proclamar-se Messies, Indy emprèn una excitant aventura en busca del arca, en una missió secreta al servei del govern dels Estats Units. Però els nazis li fan la vida impossible per a què no pugui accedir a tal tresor...

      9 - Descriure els micro-conflictes que hagueu vist a la pel·lícula.

      - Indy és traicionat per un dels seus companys d'expedició (l'intenta matar a les esquenes)

      - La cova on han entrat a buscar l'ídol es derrumba al canviar-lo per una bossa de sorra.

      - L'altre company també el traiciona.

      - Una bola de pedra gegant persegueix Indy.

      - Beloq, un antic enemic d'Indy, li roba la relíquia.

      - Beloq ordena a la tribu que té enganyada que mati a Indy.

      - Hitler i els nazis volen aconseguir l'arca perduda per dominar el món.

      - Els nazis venen a pel medalló i al posar-se xula Marion, una antiga Navia d'Indy, la intenten fer mal, però Indy la salva.

      - Al basar, uns homes ataquen Indy i Marion.

      - S'afegeix el microconflicte en què Indy deixa a Marion en un carro perquè no la facin mal i el carro se'n va. Marion baixa d'ell i uns homes la persegueixen.

      - Indy no troba a Marion al carro. La troba seguit, quan sent que ella el crida dins el cistell mentre dos homes se l'emporten i es mesclen entre moltíssima gent amb cistells iguals.

      - Indy pensa que Marion ha mort quan volcà el camió però després es veurà que no.

      - Sara no hi és a dalt de la cambra, perquè ha hagut de dissimular davant d'uns nazis i marxar. S'emporta la corda, tot i que després tirarà uns llençols perquè pugi.

      - Quan desenterren el lloc per arribar a l'arca, veuen que hi ha serps, els pitjor malson d'Indy. I per arribar, ha de passar per allà.

      - Beloq descobreix l'excavació d'Indy i solta la corda perquè no pugui pujar.

      - Tiren a Marion on és Indy, amb les serps.

      - Marion s'espanta perquè veu moltíssims cadàvers.

      - Indy es baralla amb un soldat que el pilla quan ell volia boicotejar el vol.

      - Un tipus molt fort vol lluitar amb Indy. El pilot de l'avió treu la pistola.

      - Marion deixa k.o. al pilot, i aquest, al caure, posa en funcionament l'avió.

      - Marion es queda tancada a l'avioneta.

      - Amb l'avioneta, s'esquinça un contenidor de benzina.

      - Carreguen l'arca en un camió cap el Caire.

      - Intenta desfer-se del conductor del camió i estan apunt d'estavellar-se.

      - Indy està ferit perquè l'han disparat al braç.

      - Un soldat l'apallissa i el tira davant del cotxe.

      - Els nazis troben el vaixell i van a per Indy.

      - Pregunten per Indy uns soldats a Marion.

      - Els nazis roben la caixa.

      - Beloq es queda amb la noia quan estan al vaixell.

      - Un soldat troba a Indy però aquest li dóna un cop de puny a l'estómac.

      - Beloq vol obrir l'arca i en teoria el vell va dir que no es podia profanar.

      - Beloq li diu a Indy que ell és arqueòleg. Si vol volar l'arca, que faci el que

      vulgui però l'arca és història.

      - Obren l'arca i els aparells comencen a espatllar-se.

      - De l'arca surten rajo que maten a tots menys als protagonistes.

      10 - En la primera seqüència…

    • Inextingible, arriba a tot fins el final.

    • 32

    • Sí. La funció que té la música a la primera seqüència és crear un ambient tens que ens portarà a algun perill o ens crearà por. La música s'incrementa quan apareix un perill. Té punts en què fa sensació d'aventura. També se seny un tros de la BO de la pel·lícula quan salta amb la liana.

    • És un personatge dual, ja que té dues cares: per una banda, és un aventurer que va a la recerca de relíquies i per una altra banda, és un professor catedràtic d'arqueologia. Una part d'ell és aventurera i intranquil·la (sobretot, perquè la situació ho requereix) i l'altre part és relaxada.