Discòbol; Miró

Arte griego. Escultura helenística. Período clásico. Rasgos escultóricos del atleta

  • Enviado por: Ricard Cucurella
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 3 páginas
publicidad

Fitxa Tecnica: Història de L'Art

Comentari d'una obra escultòrica

Discòbol de Miró

I.- Catalogació:

1.-Nom i escultor:

Discòbol de Miró. L'escultor és Miró.

2.-Cronologia:

El situem al segle V a.C. (exactament al 460-450 a.C.) a l'època clásica.

3.-Lloc on és i per on va ser pensada:

Grècia

4.- Materials:

Va ser fet de bronze, encara que les cópies més recents són de marbre.

5.- Dimensions:

La seva altura és de 1,25 m. ( de terra fins al disc)

6.- Conjunt de dades externes de l'obra:

És una escultura exempta i individual. El seu tacte és llis.

II.- Anàlisi formal:

1.- Composició:

Aquest atleta és molt més petit que en realitat però tot i així es pot veure clarament com l'escultor maximifica el cos humà fent-lo casi perfecte..

2.- Ritme:

L'escultura de el Discòbol de Miró està en moviment. A primer cop d'ull podem observar un atleta en l'istant de llençar el disc, tot el seu cos està en tensió i girat cap a la dreta, flexionant les cames i posant el disc més endarrera posible, encara que ell té el cos tirat endavant, per produir després l'impuls que l'ajudarà a llençar el disc. Amb la mà Ezquerra sembla fregar-se el genoll.

3.- Temps; moment anecdótic/ voluntat d'eternitat:

La representació anatomica ha millorat respecte a l'època arcaica; com per exemple el moviment que l'escultor li dona als dits dels peus.

4.-Estil:

  • De l'autor: L'autor crea un atleta en una posició mai vista abans i molt atrevida. És bastant detallista en el cos però no tant en la cara; dona formes molt precices a les mínimes formes del cos. Però potser no aconsegueix una expressió completa a la obra en general.

  • Precedent: La majoria d'escultures que precediesen a aquestes són més arcaiques. En aquesta escultura, el somriure del atleta no és tant arcaic, ni té els ulls ametllats, té realisme però resulta inexpressiu, ja que no reflexa en l'escultura el màxim esforç que està atrevessant l'atleta. Faccions de la cara encara poc expressives.

  • Conseqüent: Les escultures que la precediesen són més expressives en general i donen més importancia a l'expressió de la cara.

  • III.- Interpretació:

    1.- Tema:

    a) Conscient: Títol i història:

    b) Encàrrec I recepció:

    2.- Funció:

    Lúdica I pedagògica: Perque l'escultor ho fa perque a ell li agrada però també vol representar el seu model de cos ideal.

    3.-Explicacions:

  • Relació amb l'època històrica: Al segle V l'escultura va assolir el seu grau més elevat de perfecció, com refecteix l'escultura la qual estem tractan ara i les que la precediesen.

  • Paper de l'artista:El bronzista Miró aconsegueix retratar el moment just quan el atleta està a punt de llençar el disc. Una precisió única.

  • IV.- Conclusió:

    Aquesta obra escultórica és molt detallada i aquesta caràcterització és típica de la seva època. Es va fer per reflexar una idealització del cos d'un jove, no és la representació de cap atleta en concret. Tanmateix, es parla també d'un heroi anomenat Akintos, que va morir després de llançar el disc.