David y Goliat

Donatello. Situación. Espacio. Iconografía. Situación y función

  • Enviado por: Morena
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 3 páginas
publicidad

DAVID AMB EL CAP DE GOLIAT.

DONATELLO S.XV

  • Situació de l'obra en l'espai-temps i context històric.

  • David amb el cap de Goliat te la mida de la persona humana.

    • Itàlia al S.XV.

    En el S.XV. Era un mosaic de petits estats independents sobre els quals planava l'ombra amenaçadora de les grans potències de l'època: Espanya, França i l'Imperi Alemany.

    Florència basa el seu poder econòmic en la fabricació de teixits, el comerç i l'activitat bancària. S'organitza com a ciutat-república, amb una oligarquia de banquers i grans empresaris que controlen el govern. Destaca la família Medici, que monopolitzen el poder i actuen com a grans mecenes de l'art.

    L'entrada dels francesos a Milà, la caiguda de Medici a Florència i la política d'expansió territorial dels Reis catòlics marquen la crisi d'aquestes repúbliques. La Roma dels papes passa a ser el gran centre artístic d'Itàlia.

  • Estil i anàlisi formal.

  • David amb el cap de Goliat és una escultura d'estil Renaixentista.

    El renaixement és el moviment artístic sorgit a Itàlia al segle XV, estés per tota Europa el segle XVI, i fonamentat en un retorn de criteris estètics de l'antiguetat clàssica grega i romana, en l'exaltació de la naturalesa com a model i en el nou sentit de l'home aportat per la filosofía humanista.

    El renaixement s'estructura en tres fases:

    • Primer Renaixement o Quattrocento que inclouria tot el S.XV.

    L'umaniste és una concepció del món que exalta la figura humana, la individualitat i la llibertatl'home per a interpretar el món.

    L'humanista és un home culte, coneixedor de les llengues clàssiques, de la filosofía de Plato i Aristòtil, preocupat per la ciència, l'art i la poesia.

    Bruneslleschi participa del corrent humanista. El llenguatge arquitectònic el fa a la mida del home. Opta per una actitut antropocèntrica. Es l'iniciador del Quattrocento, va estudiar i dibuixar els edificis antics de Roma.

    A Florència hi havia tot un conjunt d'obres iniciades al gòtic que havien quedat inacabades.

    Donatello con a bon escultor i humanista del Renaixement lo interessa representar l'home en totes les seves circumstàncies: infància, adolescència, maduresa i vellesa.

    • Descripció.

    En l'estatua de David el representa com un adolescent un, de mida natural, amb botes i cofat amb el barret típic dels camperols toscans, coronat amb llorer. En les seves mans porta l'elm de Goliat i la pedra.

    • Anàlisi Formal.

    En el David plasma un un conscient és el primer gran un des de l'època clàssica.

    Es tracta d'una estàtua exempta lliure de qualsevol marc. Esta dret i sense policromia, possiblement nega el color per mostrar la intel·lectualitat del treball, es una escultura tancada on tots els membres que es mostren plegats en direcció cap a l'exterior del bloc vertical, finalment retornen a ell.

    Es de mida natural. La relació entre els espais es plens i buits es troba equilibrada.

    Es una figura asimètrica en actitut contraposto, presenta una alternança de membres tensos i relaxats, descrivint el cos una suau curvatura anomena Corba Praxiteliana.

    La llum rellisca sobre David provocant efectes de clarobscurd, sobretot en la part de l'ombra del barret sobre el rostre.

    La superfície brillant de bronze del cos i rostre contrasta amb l'opaca tosquedat del cabell de David, del barret, de l'elm, del calçat i del cap de Goliat.

    Els seus coneixement sobre anatomia humana li permeten de crear nous models que ja no són mera imitació de la natura.

    El seu cos suaument modelat en una harmonia de moviments molt sensual,la suau ondulació dels seus malucs i la puresa del seu rostre adolescent marcat per una sensual cavellera realcen el sentit poètic d'aquesta obra plena d'optimisme i de graciosa vitalitat. David, cerca l'expressivitat de la bellesa ambigua de l'adolescent que guanya pel seu posat, per la bellesa, intel·ligència i no pas per la seva força.

    La força interior del David amb l'actitud serena i continguda, contrasta amb l'expressivitat del cap tallat de Goliat. El dinamisme del seu cos contrasta amb el carácter impassible del seu rostre

    • Iconografia.

    Tema religiós de l'antic testament. David es l'heroic biblic que utilitzant l'habilitat i la raó esdevé rei dels jueus en vencer al gegant Goliat, encarnació del poble filisteu enemic de la seva pàtria.

  • Significat i funció.

  • Va estar encarregada Per Cosme de Medici i estava destinada al pati del Palau dels Medicis.

    La figura de David té diversos significats. En l'àmbit humanístic pot expressar que David és l'exaltació de l'home lliure del Renaixeement, mestre i senyor de si mateix, fusió dels ideals clàssics representants per la figura de Hércules i religiós representats per David.

    David es l'alegoria de la pacifica Florència que s'imposa sobre l'agressiva Milà .

    Es la vessant moral simbolitza el nou tipus de l'heroi individual que amb la seva virtut es capaç de véncer a l'enemic.

    La funció es de tema religiós, pretext per representar la filosofia d'optimisme humanista, monument cívic i patriòtic.