Arte griego. Grecia antigua

Arquitectura clásica griega. La ciudad. Urbanismo. Cretense. Micénico. Estilo arcaico. Periodo clásico # la ciutat. Art cretomicènic. Religiositat

  • Enviado por: Ariadna Tremoleda
  • Idioma: catalán
  • País: España España
  • 8 páginas
publicidad

L'Art clàssic : Grècia

Grècia antiga


  - sorgeixen els fonaments de la civilització occidental
     riques pel comerç mediterrani
  - polis
     sistema de govern molt avançat

  - formes artístiques  esplendor insòlita
    model de l'art europeu perfecció de proporcions
      intensitat de sentiments
      harmonia dels moviments
introducció
      les lleis regulen les relacions socials
  - importància de l'home arquitectura -- escala humana
      escultura -- busca arquetips

  - lloc de neixement de filosofia
      física
      història
      matemàtiques

  - creació artística -- desenvolupament insospitat























Fonaments socials i culturals


dimensió humana

 - cultura antropocèntrica
         enveja
   aspectes visibles   sentiments amor
 - escultura de la concepció ideal febleses gelosia
   de l'home   pasions odi
         etc.

organització política: la polis

 - Ciutats-Estat
      - primitiva organització grega
 - Koiné (comunitat)
      - règim gentilici

     fortalesa i temple
     -part alta
 - antigament    culte i defensa

     - part baixa -- mercaders

 - base econònica pròpia
 - règim de govern

      economia tancada
    Esparta agrícola
      règim aristocràtic
 - models de polis
      economia oberta
    Atenes comercial
      règim democràtic














L'ideal polític grac: la democràcia

    igualtat
 - característiques
    govern del poble

    Soló
 - Pensadors grecs Efialtes
    Clístenes
    Pèricles

  aglutinava la ciutat
 - llei    objectiva
  segons pensadors invenció
     do dels déus

 - Pensament Aristòcrates -- homes amb talent polític innat
         -possessió d'una parcel.la de sentit cívis i    - Pensament
Protàgores  perfeccionament amb l'experiència
     -col.laboració de tots els ciutadants

     ekklesía -- assamblea del poble
     boulé -- assamblea restringida
     magistratures
     tribunals  areòpag
           helia
     exigeixen espais per a reunions
     Pnyx -- reunió de l'ekklesía
        edifici públic

El pensament

        manera de respondre  resposta raonable
 - racionalisme
        els interrogants de la vida no mitològica

    veritable revolució
    base del pensament europeu











La religiositat

 - sentiment de relació amb els déus humanitzats
   dogmes
 - no tenien catesisme
   predicacions
   clero
 - culte als deus de la ciutat -- unió de ciutadans
        santuaris i temples
 - emprempta en l'art      disposició
         temàtica religiosa -- relleus determinada
         en arquitectura

Un antecedent: l'Art cretomicènic

Creta

 -      situació privilegiada  rutes comercials
     2n mileni abans de Crist  cultura -- base per altres

     Cnossos
    llocs Festos
     Hagía Triáda
      complexe
      blocs aïllats
      pati rectangular
 - arquitectura  palaus  grans escalinates d'accés a pisos
      lluernes
      caràcter allindat
        fust
      columnes
        capitell -- equí i àbac
    estil dòric grec

        deesa domadora de serps
 - escultura -- producció industrial    homes nus
        dones amb faldilles acampanades
        Acròbata de Cnossos

   fresc i baixos relleus d'estuc
   representacions  temes de la vida quotidiana
 - pintura          amor a la natura
   sentit de moviment
   influència egípcia -- bellesa de perfils





Micenes

    grans portes -- ex. porta dels lleons
           d'Agamèmnon
    tombes   les de corredor (falsa cúpula)
 - muralles ciclòpies     tresor d'Atreu
    felins- úniques escultures gregues
       fang
    figures -- exvots bronze
       marfil

L'urbanisme i la concepció de l'espai

Planificació de la polis
        lloc més fàcil de defensar
    militar    acròpolis
        fortalesa (= que Micenes)

 - recintes urbans      fàcil accés al mar
    econòmica encreuament de camins
         Atenes -- àgora centre vida urbana

    estètica -- satisfer canons de bellesa

Elements de la polis

         ens corporatiu
       administració
    àgora     funcions  reunió del poble per solemnitats
       centre de comerç i negocis
          de forma irregular ( Ceràmic A)
         tipus  disposició regular
          tipus nou   stoaí
        edificis diversos

         pòrtic cobert -- aixopluc
    stoá     prop de l'àgora
 - elements         prop d'indrets d'esbarjo

    carrers amb època romana
    columnates aixopluc fred i/o calor
    o porxades multiplicació en ciutats colonials

      gimnàs i lluita
    gimnàs buleuteri
    palestra ekklesiasteri
      reunions polítiques


     fonemental
   teatre  espectacle predilecte
     grades sobre un turó

Urbanisme

   edificis amb proporcions a escala humana
   peces no gaire grosses (carreus)
   edifici= part d'un conjunt
   propileus -- funció monumental -- recintes solemnes
   (entrades als santuaris i acròpolis)
característiques relació amb la naturalesa
   estudi de prespectives
       topografia
       Acròpolis d'Atenes
   2 exemples importants
       santuari de Delfos
   multiplicitat de punts de vista

Arquitectura
   preocupació per a l'aparença exterior
   columna -- forma estètica
      dòric
   ordres clàssics jònic
      corinti

    arquitectura arquitravada
     conglomerat o pedra de marès
    mat.
     marbre
     blau -- triglifis
caract. generals  colors vermell -- fons de les mètopes
     plans daurats

       curvatures
       inclinació
    característiques èntasi
       + contorns
       distància desigual










creacions arquitectòniques

   tractament limitat de l'interior
   atenció a l'embolcall extern                sala rectangular
     naos o cel.la
   parts       lloc per l'estàtua divina votiva
        anterior -- prónaos
     dues sales més
temple       posterior -- opisthódomos
       S.VI -- fusta
   envoltat per un peristil
       després pedra
   recolzament sobre un besament de grades (krepís)
   n'hi ha molts de dòrics
     1r d'un sol bloc

   columnes superposició de cilindres (exemples: temples
d'Hèracles i de Ceres)

   grades -- vessant d'un turó
   skené i orchestra -- peu
teatre       notable per la visibilitat
   + conservat -- Epidaure bona acústica
       geometria perfecte

   tradueixen les dimensions de l'individu
   materials nobles
habitatges   adornades amb pintures
   vida domèstica -- entorn del peristil
   pati amb columnes que dóna a les habitacions (àgora)

   festivals religiosos o cívics
   paper unificador
   molt culte a Zeus a Olímpia
   a Apol.lo a Delfos
santuaris   centre del temple -- déu
     propileus o pòrtic
     tresors o temples
     l'altar del sacrifici
   elements el temple del déu principal
     la stoá
     el teatre
     l'estadi (a vegades)





Escultura

Característiques generals

  manifestació dels ideals grecs
  arrels orientals
  influències egípciques
  - Orientació -- bellesa física i espiritual (sofrosyne)
  - Gran expressió dels rostres
  - representació del moviment
  - preocupació pel volum
    arcaic (fins al segle V ac)
  períodes clàssic (segles V i IV ac)
    hel.lenístic (a partir de finals del segle IV ac)

El periode arcaic
     koúroi (atletes nus)
  formes bàsiques
     kórai (deeses vestides)
   ulls en forma d'ametlla
   ordenació dels cabells en forma geomètrica
  trets expressió hieràtica
   diversos somriures
   llei de la frontalitat
  fi embolcall que permet endevinar estructura d'ossos i músculs
    Dama Dauxerre  cos tens sota pempul suggerit
  Kórai   Hera de Samos  plecs de la túnica clarament diferenciats
    pemplum dòric -- simètric amb pocs plecs
    pèmplum jònic -- assimètric, diagonals, molts plecs

Transició al classicisme

  any 500
  impulsada pels relleus dels frontons d'Egina i Olímpia
  1ra- somriures
  2na- tristesa i dolor
  forma triangular
  figures doblegades
  batalles -- moviment
  treball del bronze

L'escultura clàssica

  grau més elevat de perfecció i de serenitat
  centre d'atenció -- representació facial dels sentiments
  escultors: Miró, Fídies, Policlet (segle V ac)
         Escopes, Pranxíteles, Lisip (s. IV ac)

    Discòbol
 Miró   moviment de cos en el moment de màxim desequilibri
    gir per tirar el disc

    paradigme del classicisme
    bellesa serens dels rostres
    flexibilitat
    transparència del vestit
    combinació d'equilibri i vida
 Fídies   escultor de deus
        fris interior
    decoració escultòrica  mètopes
    del Partenó   frontons
         gran moviment
    lluita entre mètopes i centaures
         gran dramatisme

    elegància (figures fris)

    teòric de l'anatomia humana
    cànons de textos litararis escolpits a Dorífor (llancer)
    funcions diferents a cada cama